A megfelelő erőforrások bevonása sokszor nem oldja meg önmagában cégünk nehézségeit: vannak olyan szituációk, amikor egészen az alapokig kell visszamennünk ahhoz, hogy a problémát megfelelően kezelni tudjuk, hiszen, ha cégünk aktuális stratégiája már nem alkalmas a piac és/vagy a világ változásainak megfelelő kezelésére, akkor könnyen válságba kerül. Ilyen esetekben újra kell gondolni a vállalkozás stratégiáját, újraértékelni a folyamatokat, és olyan változásokat végrehajtani, melyek újra lehetővé teszik a környezet kihívásaira való időbeli, hatékony és hatásos válaszadást. A szervezet céljainak, folyamatainak, technológiáinak átalakulásával, átalakításával foglalkozik a változásmenedzsment

A változáskezelés célja a változás végrehajtása, a változás ellenőrzése, és az embereknek a változásokhoz való alkalmazkodását segítő stratégiák kidolgozása és végrehajtása. A következetes változáskezelési folyamat segít minimalizálni a szervezetet és az alkalmazottakat érő negatív hatásokat. Mivel a legtöbb változás egy folyamat, egy termék, vagy egy eredmény fejlesztése érdekében történik, kritikus szempont a fókuszpontok azonosítása és a célok tisztázása. Ez magába foglalja az erőforrások és szereplők azonosítását is, ami megkönnyíti a folyamatot és összpontosítja az erőfeszítéseket. Az aktuális helyzet azonosítását követi a változtatás tervének elkészítése, mely egyértelmű lépéseket, mérhető célokat, ösztönzőket határoz meg, mérésekkel és elemzésekkel. 

Az erőforrások biztosítása és az adatok értékelése mellet az átlátható és nyílt kommunikáció a folyamat során kritikus elem minden változásmódszertanban. Az ellenállás veszélyeztetheti a projekt sikerét, ezért figyelemmel kísérése és kezelése a változáskezelés sztenderd része. És fordítva is: fontos elismerni a résztvevő egyének, csapatok sikerét – ez elősegíti mind a változáskezelési folyamat, mind pedig a változás elfogadását. Az utolsó lépés az ellenőrzés és a folyamatos fejlesztés, hiszen a gyakorlati alkalmazás során felmerülhetnek előre nem látott problémák, hibák, további optimalizálási lehetőségek.

A változásmenedzsmentben kardinális szerepe van a vezetőknek és a szervezeti kultúrának. Cégvezetőként már a kezdetektől fogva azonosulnunk kell az új magatartásformával, mivel az alkalmazottak úgy gondolják, hogy valódi változás csak akkor következik be, ha látják, hogy ez a vállalat szervezeti hierarchiájának csúcsán is megtörténik. Az operatív szintű alkalmazottak komoly hatással lehetnek a változás sikerességére, bennük merülhetnek fel azon technikai és logisztikai kérdések, akik azonosíthatják a potenciális hibákat, ők érzékelik elsőként az ügyfelek reagálását a változásokra. 

A hazai kis- és középvállalkozások válságkezelési stratégiáinak fejlesztését az MFB Csoport a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával együttműködve kiemelten támogatja: az Országos Vállalkozói Mentorprogram 2021. augusztusban elindult Pénzügyi és Vállalkozói Szemléletformálás (PVSZ) alprogramjában minimum 3000 hazai kkv-nak lesz lehetősége naprakész, gyakorlati ismereteket elsajátítania számos témában, többek között a válságmenedzselés területén. A PVSZ alprogramban való sikeres részvétel ráadásul jelentős előnyt biztosít a GINOP-1.2.8 és a VEKOP-1.2.6 pályázatokban biztosított támogatások vissza nem térítendővé alakításában és GINOP Plusz-1.2.1 pályázat benyújtásakor. Bővebben az alprogram lehetőségeiről már itt olvashattak, és a vallalkozztudatosan.hu oldalon azonnal regisztrálhatnak. 
 

Kategória: Egyéb Publikálva: