Egyéb

Hogyan csináljak webáruházat?

Modern vállalkozás ma már nem létezik honlap és közösségi média-jelenlét nélkül, a legtöbb esetben kötelező az internetes értékesítés is. A webshop a potenciálisan elérhető nagyobb célközönség miatt lehet jó választás és mellette szól az online csatornák folyamatos térnyerése is. De hogyan fogjunk hozzá?

Tavaly decemberben, a KSH adatai szerint majdnem elérte az 1500 milliárdot a kiskereskedelmi forgalom – ennek már a tíz százalékát tudhatták magukénak az internetes kereskedők. Hogy ez a 1500 milliárd forint mennyire sok, mutatja, hogy 2018 decemberében még csak fele ekkora volt ez az összeg – az online kereskedők forgalma 2015-ben alig 2,5 százalékát tette ki a kiskereskedelem egészének, 2018-ban viszont már az 5 százalékot közelítette. A világjárvány rendkívüli mértékben felgyorsította a digitálisan elérhető szolgáltatások növekedését, ugyanakkor az sohasem volt kérdés, hogy a hagyományos eladások mellett egyre nagyobb szerep jut majd az internetes kereskedésnek a jövőben.

Webshopot két dolog miatt éri meg létrehozni: azért, hogy több vásárlót érjünk el és azért, hogy a meglévő vevők ne menjenek máshoz, mert ott egyszerűbben – otthonról, az interneten keresztül is – meg lehet vásárolni a termékeket. De hogyan fogjunk hozzá?

Interneten értékesíteni sokféleképpen lehet, ám a legtöbb vállalkozásnak ajánlott rendelkeznie saját honlappal (és persze nem árt az sem, ha jelen van a közösségi médiában). A saját honlap elkészítése ma már nem számít gondnak, igazán nagy költséggel sem jár. Persze kell hozzá domain, tárhely és szükség van némi számítógépes ismeretre is (de nem programozási tudásra) a legegyszerűbb rendszerek (Joomla, Drupal, Magento és WordPress) – használatához. Ám a tudás megszerezhető, a honlap megtervezésével, összeállításával megbízhatunk szakértőt, aki az üzemeltetés hétköznapi fogásait is átadja, szükség esetén (például biztonsági, műszaki vagy felhasználásból adódó probléma, az időszerűvé váló fejlesztési igény) is lehet támaszkodni a szakértő segítségére.

Honlap birtokában már van mihez kapcsolnunk a termékeinket értékesítő felületet – a jó hír pedig az, hogy a weboldal-készítő programokhoz elég könnyen lehet társítani megfelelő webshop motort is. A WordPress-nél például mindjárt ott van a WooCommerce, de választhatjuk az Adobe Commerce, az OpenCart vagy a PrestaShop oldalakat is. Néhány kattintás és kész is van az internetes áruház – már csak a fizetési felületet kell beállítani (ügyfeleink online fizetési lehetőségét is ki kell alakítani). A saját webshop készítésének persze vannak hátulütői: egyrészt még az ingyenes programok esetében is felmerülnek egyes funkciókért fizetendő díjak, másrészt mindent nekünk kell beállítani (a fizetési feltételektől a szállítási feltételeken át). Harmadrészt pedig az áruválaszték és a megrendelők száma alapján kell tárhelyet biztosítani a webshop üzemeltetéséhez, hogy ne lassuljon le a honlapunk és ezzel se veszítsünk ügyfelet.
Alternatíva a webáruház bérlés – a Shopify vagy a Shoprenter rendszerei például –, ahol a fizetési rendszert is adják, a boltot is működtetik és nincs más dolgunk, mint az árukészletet frissen tartani. Hasonló megoldás, ha a nagy online áruházak közösségéhez csatlakozunk (ilyet indított el néhány Magyarországon működő e-kereskedelmi márka is). Ekkor a termékekkel az ernyőként működő nagy márka kínálatában találkozik majd a vevő, ami azért előnyös, mert náluk viszonylag nagy a forgalom (vagyis nekünk nem kell olyan sokat költeni a hirdetésre). Más kérdés, hogy persze mindezért fizetni kell, mégpedig jutalékot. Jó hír, hogy a bérelhető boltoknál az első pár héten ingyen (jutalékmentesen) kipróbálhatjuk azt, miként működik az internetes kereskedelem.

Azoknak, akiknek egyik sem tetszik, van egy rendkívül olcsó megoldás is, amellyel rengeteg vállalkozás él: a közösségi média webáruházak. Itt tulajdonképpen apróhirdetésként lehet megjeleníteni és árulni a termékeket. Óriási előny a nagy elérés, ám jelentős hátrányuk is ez: rengeteg magánszemély hirdetése mellett kell megjelenni a termékkel. Ugyanakkor ez a felület jóval kevesebb ráfordítást igényel és az üzemeltetéséhez sem szükséges jelentős speciális gyakorlat.