Egyéb

Új trend az okostelefonok árazásában

Az új IT és mobileszközök beszerzésének hagyományos időszaka a cégek életében az utolsó negyedévre szokott esni. Érdemes felfigyelni a friss árképzési változásokra, mert a mobiloknál merőben új üzleti stratégia tűnt fel, amely drasztikusan hathat az új eszközök beszerzésére.

Az elmúlt években megszokhattuk, hogy a telefongyártók évente több alkalommal is frissítik ugyan termékpalettájukat, de az egyes szériák jellemzően minden évben ugyanakkor kapnak új modelleket. Ez a frissítési gyakoriság jellemzően az előző évi modellek árának csökkenésével járt, így a szemfüles vásárlók ilyenkor gazdaságosan modernizálhatták mobil eszközparkjukat aktuális hardverekkel. Idén azonban ettől az általános trendtől eltérőt lépett az egyik meghatározó márka.

Az okostelefon piac jellemzően két időszak köré szerveződött az elmúlt években: A februárban megrendezésre kerülő barcelonai Mobile World Congress (MWC) az elmúlt évtized legmeghatározóbb okostelefonos rendezvénye volt és bár a pandémia óta csökkent a jelentősége és a látogatottsága is, még mindig sok gyártó szervezi csúcsmodelljeinek leleplezését az esemény eredeti időpontjára. A másik ilyen jellemző időszak a berlini IFA (Internationale Funkausstellung) névre hallgató elektronikai kiállításhoz köthető, melyet később a gyártók előszeretettel vettek körbe bejelentési időpontokkal – főleg mivel az Apple a többi piaci szereplőtől függetlenül az ezt követő hetekre időzíti okostelefonjainak bejelentését. A bejelentéseket és piacra lépéseket követő hetekben az eddigiekben jellemző volt, hogy az előző évi modellek ára nagyobb léptékben csökkent, ezzel a korábbi kiadású készülékek kivezetésük előtt az addigi legkedvezőbb áron váltak megvásárolhatóvá.

Az Apple idén szeptemberi sajtóeseménye és az azt követő időszak azonban egy új, korábban nem jellemző piaci trendet hozott: Bár az új készülékük dollárban számolt ára az előző évekhez képest nem változott, az Egyesült Államok fizetőeszközének megerősödése világszinten is magasabb vételárat eredményezett. Az új készülékek ellenértékét így a gyártó és a viszonteladó lánc a már piacon lévő elődmodellekénél magasabbra pozícionálta, ami – piactól függően – az előző évi kiadású telefonok árának stagnálásához vagy akár drágulásához vezetett. Így fordulhatott az elő, hogy az egy vagy két évvel ezelőtt kiadott készülékek ára a bejelentést követően 20-30 százalékkal drágult. Az árváltozást jelen pillanatban a mobilszolgáltatók követik le a leglassabban, melynek oka részben a náluk felhalmozott készlet, részben pedig az, hogy számukra a készülék csak másodlagos termék, ami a szolgáltatások értékesítését segíti elő, így nem elsődleges céljuk az eladásokon történő közvetlen profitgenerálás.

Ez az új árazási trend vélhetően más gyártóknál is megjelenhet, így vásárlói oldalról levonható az a tanulság, hogy nem érdemes az eddig megszokott árazási stratégiára hagyatkozni, ha a közeljövőben tervezünk készüléket váltani. Ha cserén, vásárláson gondolkodunk, kísérjük figyelemmel a szaksajtóban megjelenő bejelentéseket és ne legyünk restek összehasonlítani a fontosabb értékesítési csatornák (közvetlen gyártói, viszonteladó és mobilszolgáltatói) árait, mielőtt az új beszerzésről döntenénk!