Egyéb

Téli vagy négyévszakos – mibe öltöztessük télre a céges autókat?

A négyévszakos gumik kompromisszumokkal ugyan, de egész évben használhatók. Mikor érdemes ezt választani a külön nyári és téli gumiabroncsok helyett? Összeszedtük a négyévszakos típus közérthető előnyeit és hátrányait, bemutatjuk, mikor kell cserélni a gumikat. 

Téli-nyári használatban, széles hőmérséklet-tartományban, a lehető legváltozatosabb útfelületeken kell a lehető legjobb úttartást biztosítania a tenyérnyi felületen tapadó négy keréknek. Egyértelmű, hogy a szezonális (téli vagy nyári) gumik a saját időszakukban jobban teljesítenek, és persze szezonon belül is vannak további olyan igények, amely felé eltolják az adott gumiabroncs képességeit. Ilyen lehet például a takarékos, a sportos, az esőre javasolt, a terephasználatra is alkalmas, a növelt terhelhetőségű, stb. – egyszóval vannak érthető, érezhető, tapasztalható és persze mérhető különbségek is.

Mire van szükségünk?
Az ideális beszerző a legtartósabb, legkisebb fogyasztású, legcsendesebb, legbiztonságosabb gumiabroncsot keresi a lehető legjobb áron, és persze figyelembe veszi a kerekekhez kapcsolódó hasznos szolgáltatásokat. Ilyen a kiterjesztett garancia, pl. kátyúkra, ami Magyarországon kimondottan hasznos. Univerzális, egyszerre minden használatban kiváló abroncs még nem létezik, így tudnunk kell, mire keressük az elvárásainknak megfelelő, lehető legjobb típust. Nagyon nehéz tehát a beszerző dolga, de szerencsére széles a választék és jelentős, érzékelhetően előre mutató a neves márkák műszaki fejlődése. 

A saját autókon és az ismerősöktől szerzett gyakorlati tapasztalatok fontosak, de nem elegendők. Egy megbízható gumisműhelyben nagyobb az esetszám, így ott is lehet hasznos információkat szerezni. A szerelőknél például egyértelműen látszik, melyek a hazai viszonyok között a sérülékenyebb, gyorsabban elkopó, megöregedő típusok. Ezek az információk persze az adott ügyfélkörben használt, a korábbi években gyártott kerekekre vonatkoznak, mégis hasznosak. Ugyanakkor arról sem feledkezhetünk meg, hogy a gumisok többsége érdekelt az értékesítésben is, az ösztönzők, jutalékok rendszere erős érv – nem tudhatjuk, vajon a sok új ügyfél vagy a megbízhatóan visszajáró törzsvásárlók a kereskedők fontosabb célcsoportjai.

Az ismeretek kiegészíthetők a függetlenebb szervezetek által végzett és publikált tesztek eredményeiből. Jellemzően autóklubok, újságok, fogyasztóvédelmi szervezetek megbízásából precíz műszeres mérésekkel, átgondolt módszertannal hasonlítanak össze és értékelnek ki gyakori, népszerű abroncsméreteket és -típusokat a szakemberek. Az egyik német autóklub, az ADAC például már 1973 óta, 50 éve tesztel autógumikat, de felénk ugyanilyen ismertek, hasznosak az ÖAMTAC, az AutoBild, az Auto Motor und Sport és újabban a TyreReviews összehasonlításai is. Érdemes elsősorban a hazai és a közép-európai tesztekre odafigyelni, mert természetesen eltérők a körülmények és gyakran a gumiabroncsok is Észak- és Nyugat-Európában, de különösen a távolabbi kontinensek piacain. Megtörtént eset, hogy a Kanadában kiválóan teljesítő négyévszakos gumi magyar használatban, nyáron feltűnően gyorsan elhasználódott. 

Keressük a legjobbakat!
A mindennapokban ugyan nem feltétlenül a tesztek szerint használjuk az autóinkat, de a számunkra fontos területeken egyértelműen összehasonlíthatók az abroncstípusok. Érdemes átnézni az általunk keresett méretű gumikról szóló friss és tavalyi teszteket. Gyors a fejlődés, a nyári, téli és különösen a négyévszakos köpenyek esetében érdemes az utolsó két szezont áttekinteni. Vásárlás előtt gondoljuk végig, hogy jellemzően milyen körülmények között használjuk az adott járművet, amire új gumit akarunk venni (használt gumiabroncs vásárlását nehéz jó szívvel ajánlani).

Mikor ajánlható a négyévszakos gumi?

Mikor nem ajánlható a négyévszakos kerék?

A négyévszakos gumik vitathatatlan előnye az az idő- és pénzmegtakarítás, hogy nem kell a szezonváltáskor cserélni. Elkerülhető a sorban állás a gumisnál, nem kell két szettet beszerezni, az éppen használaton kívülit pakolni, takarítani, tárolni. Ugyanakkor legalább évente így is le kell szereltetni a kereket, mert a gumi és a felni, a fék és a futómű állapotának szemrevételezésén felül a gumi centírozása is szükséges lehet – rossz úton gyakrabban, simán ritkábban.

Nem féláron
A széles felhasználási időszakra „optimalizált” konstrukció számos, erősebb műszaki kompromisszuma miatt a négyévszakosból érdemes az elérhető legjobb (ez tipikusan a felső árkategóriás, prémium gyártmányok választéka) típusok közül választani, hogy hozzávetőlegesen a közepes színvonalú és árszintű szezonális gumiabroncsok teljesítményét kaphassuk meg. Tehát a két szezonális szett helyett egy négyévszakossal a gumi beszerzési ára nem felezhető meg, de azért csökkenthető. Érdemes fejben tartani, alig négy tenyérnyi felületen kapcsolja az úthoz az autót a futófelület, emiatt ökölszabály, hogy a gumin nem érdemes sokat spórolni!

Az időjárás változékonysága, kiszámíthatatlan fordulatai miatt fontos előny, hogy a négyévszakos gumival kevésbé kell aggódnunk, ha váratlanul beköszönt, vagy éppen elmarad a legkeményebb téli, nyári idő. A négyévszakos abroncsok arra vannak kifejlesztve, hogy az átlagos vagy az átlagosnál kisebb használat során megbirkózzanak a jellemzően városi, így télen is takarított, jobb minőségű utakon történő óvatos közlekedés körülményeivel.

A hátrányok között a használat módját és az időjárást említhetjük. A téli és a nyári abroncsok lényegesen jobban megfelelnek a szezonális követelményeknek: jobb kanyartapadás, fékezhetőség, irányíthatóság, zaj és kopás jellemzi őket magasabb sebesség és futásteljesítmény esetén is. Ezzel szemben a négyévszakosok kevésbé bírják a szélsőséges időjárási körülményeket, a kánikulát, a jeges, havas útviszonyokat. A városi útkörülményektől messzebb, vagy hegyesebb vidéken járva, gyakran autópályán közlekedve érdemes még az éppen aktuális szezonnal megfelelő téli vagy nyári gumit választani. 

Fontos

  1. Mindig a szezonnak megfelelő abroncs legyen az autón! A téli gumi nyáron legalább annyira veszélyes, mint télen autózni nyárival.
  2. Nem szabad keverni az abroncsokat! A hajtott tengelyen téli, a másikon nyári köpenyek rendkívül alattomosan viselkednek, gyorsan teremthetnek veszélyes helyzetet az eltérő tapadásukkal. Ezzel se kockáztassunk!

Mikor cseréljünk gumit?
A szezonális váltásra nehéz eltalálni a valóban megfelelő időpontot, mert az időjárásunk bizonytalan. A gumiabroncsokkal foglalkozó szakemberek térségünkben a 7 fokot tartják vízválasztónak. Amennyiben tartósan alatta marad a napi átlaghőmérséklet, akkor biztosan eljött a téli gumi ideje, ha ennél melegebb van, akkor még a nyári köpenyek az optimálisak. A négyévszakos esetében ez nem merül fel, de vannak további, minden típust érintő kérdések is.

A használat során, annak rendje és módja szerint lekopott gumit is le kell cserélni. A magyar jogszabályok szerint csak olyat szabad használni, amelynek futófelületén a mintázat mélysége mindenhol eléri vagy meghaladja az 1,6 millimétert. Azonban ezt nem tanácsos megvárni, nyáron javasolt a személyautókon a 3 mm-re kopott gumikat már újra váltani, télen pedig legalább 4-5 milliméter a javasolt mélysége a mintázatnak. A tipikus méretekben (195/65R15 és 205/55R16) a kopás szempontjából legjobb abroncsokkal 60-70 ezer km-t lehet megtenni, de az ennél „sportosabb, illetve kényelmesebb karakterű”, magas minőségű kerekektől is inkább 40-50 ezer km-re számíthatunk. A lágyabb keverékű négyévszakos és a téli kerekek (mélyebb mintázatuk ellenére) jellemzően ennél gyorsabban kopnak. A profi beszerzők természetesen a kopással is számolnak – közepes vagy nagy futásteljesítményű autókon többek között ezért sem érdemes jelenleg Magyarországon négyévszakost használni.

A kopást figyelemmel kell kísérni, azonnal kezelendő probléma a futófelület nem egységes elhasználódása. Ilyenkor elsőként a gumi nyomását kell beállítani, majd a futóművet ellenőriztetni. Könnyen lehet, hogy a félrekopott gumit is le kell váltani.

A sérülések még veszélyesebbek. Az azonnal szervizbe vitt kerék jó eséllyel javítható, ha a futófelületen csak kisebb, pontszerű szúrás van (tipikusan ilyenek a csavarok, szögek). A szerkezetet is roncsoló behatások, a szélesebb vágások és az oldalfal sérülései azonban javíthatatlanok! Ilyenkor csere következik, jobb esetben párban, rosszabban a teljes szettet. A legszerencsétlenebb sérülések pedig megrongálhatják, vagy akár tönkre is tehetik a felnit és a futóművet is.

A keveset használt autóknál, így gyakran pont a négyévszakossal felszerelteken, az abroncs elöregedése lehet az oka a cserének. Szabály szerint maximum 10 éves lehet (az ún. DOT-számban szerepel a gyártás éve és hete) az abroncs, de ennél korábban is érzékelhető lehet a gumi elöregedése. A felkeményedés, ridegebbé válás egyértelműen rontja a menetteljesítményt. A felület repedezése, aztán kitöredezése jelzi, amikor új gumikat kell venni.