Egyéb

Stratégiák magas infláció ellen

Az irodabérlési paraméterek újragondolásától az alacsonyabb bekerülési költségű, új termékek gyártásáig számos lehetőség kínálkozik a kis- és középvállalkozások számára, hogy sikerrel kezeljék a magas inflációs környezet negatív hatásait. 

Az infláció a gazdaság minden szereplőjét érinti. Működésük során a kis- és középvállalatok sem tudják függetleníteni magukat az elszabaduló árak káros hatásaitól, mivel a fokozódó inflációs nyomás többek között befolyásolja a beszerzési költségeket, a piacok döntő többségén visszaveti a keresletet, miközben fokozatosan csökkenti a bérek értékét és így megnehezíti a munkaerő megtartását, motiválását. 
Számos stratégia létezik azonban az infláció kezelésére a kisvállalati szektorban is, amelynek kapcsán az első kérdés az, hogy mi a vállalkozás fő célja. 
Fel kell mérni, hogy például átmenetileg túlélési stratégiát követne a cég, netán éppen a nehéz gazdasági helyzetet meglovagolva igyekszik új lehetőségekhez, nagyobb részesedéshez jutni a piacon? Esetleg a vállalatvezetés a munkatársak megtartását tekinti prioritásnak, hogy a viharos idők elmúltával a szaktudásuk révén tegyen szert még nagyobb bevételre? 
Ezekre a kérdésekre számos, a társaság aktuális helyzetétől és terveitől függő válasz létezhet, amelyek akár néhány hetes vagy hónapos távlatban is megváltozhatnak.  
Ugyan a magas inflációs környezetben magától értetődő intézkedés lehet a termékek és szolgálatások árának emelése a rentabilitás visszaszerzése vagy fokozása érdekében, azonban vannak más utak is. Nézzünk néhány példát!

Új piacok szerzése költségcsökkentéssel
Amennyiben van rá lehetőség, érdemes elgondolkodni a potenciális költségcsökkentési tényezőkön. Például azon, hogy lehet-e egy-egy alkatrészt, alapanyagot átmenetileg vagy hosszabb távon olcsóbb termékkel helyettesíteni? Az infláció ütemes változásának tükrében köthető a beszállítókkal, partnerekkel egyedi, rövid távú, kríziskezelési célú megállapodás vagy módosíthatók-e szükség esetén a fizetési feltételek? Továbbá, képes-e a cég új, alacsonyabb árfekvésű termékek fejlesztésére, piacra dobására? Ezek felmérése átmenetileg, de akár tartósan is kiutat jelenthetnek a nehézségekből és egyben támogathatják a vállalat diverzifikációját. 

Hitelfelvétel
Mint mindig, a magas inflációs környezetben is érdemes lehet megfontolni a hitelfelvétel lehetőségét, különösen, ha a cég kilátásai közép- és hosszú távon bíztatók a kereslet alakulását és a kkv stabilitását illetően. Természetesen ilyenkor is kiemelt jelentősége van az optimális hitelfeltételek feltérképezésének, a körültekintő választásnak.

Befektetés a munkatársakba
Gazdasági nehézség esetén a leggyakoribb, ám hosszú távon nem feltétlenül megtérülő lépés lehet a létszámleépítés, illetve a fizetések csökkentése. Ehelyett egy cégvezető választhatja azt az utat is, hogy inflációkövető béremeléssel, egyszeri juttatásokkal igyekszik egyben tartani a csapatát, kompenzálandó a megélhetési költségek növekedését. Hosszú távon a különösen munkaerőhiányos környezetben, nagy szaktudást, széleskörű tapasztalatot igénylő területeken kedvezőbb esélyekkel versenyez az a vállalkozás, ahol a kulcsmunkavállalók megmaradtak. Sőt, még a kollégák lojalitása is jelentősen növelhető, ha azt látják, hogy munkaadójuk a kritikus gazdasági helyzetben is kiáll mellettük és figyelembe veszi a nehézségeiket. 

Működési költségek újragondolása
Számos lehetőséget kínál a költségek kordában tartására az olyan rugalmas munkavégzési lehetőségek bevezetése, kiterjesztése is, mint a távmunka. Praktikus lehet még újragondolni az irodabérléssel kapcsolatos paramétereket is (méret, felszereltség, helyszín, időtáv, stb.), hátha van olyan tényező, amelynek megváltoztatásával havonta jelentős összegeket spórolhat a cég.