Egyéb

Online kereskedelem: óvatosan a “sötét mintázatokkal”!

Manapság az online értékesítés elterjedésével a hatóságok és fogyasztóvédelmi szervek is nagyobb figyelmet fordítanak erre a szektorra. A hatóságok a tudatos vásárlás jelentőségének hangsúlyozása mellett nagy energiát fektetnek az úgynevezett „sötét mintázatok” elleni fellépésbe is, mely sok esetben súlyos büntetéseket jelent az üzemeltetőknek. De mik is azok a sötét mintázatok és hogyan kerülhetjük el az alkalmazásukat?

Mik azok a sötét mintázatok?
A sötét mintázatok (angolul: dark pattern) elnevezés olyan digitális üzenetek és felhasználói felületek összességét jelöli, amelyek észrevétlenül, általában pszichológiai eszközök alkalmazásával veszik rá az ügyfeleket nem kívánt döntések meghozatalára. A fogalmat egy felhasználói felületek tervezése terén jártas szakértő, Harry Brignull alkotta meg, aki eredetileg 12 jellemző típust állapított meg – ezek száma idővel kibővült. Összeszedtük a leggyakoribb sötét mintázati eszközöket:

A fogyasztóvédelmi szervek a fentieken túl fokozottan figyelnek más ártalmas gyakorlatokat is:

Hogyan kerüljük el a sötét mintázatokat?
Sokszor nem egyértelmű, hogy az adott marketing eszköz vagy gyakorlat sötét mintázatnak számít-e, a webes értékesítés során érdemes az átláthatóságra törekedni. Tüntessük fel a termékek egységárát és részletesen ismertessük a költségeket, valamint lényeges, hogy semmiképp se sürgessük a vásárlókat. Mindezek mellett figyeljünk a felhasználók visszajelzéseire. Kérhetjük a látogatóinkat, hogy adjanak visszajelzést, az igények alapján a vásárlói reakciók, illetve a későbbi akciók, fejlesztések is hatékonyabban meghatározhatók.