Egyéb

Networképítési kisokos: Egy személyes folyamat, amiből a szervezet is profitál

Előbb értesül a külső körülmények változásáról, de saját utódja és más tehetségek megszerzésében is a vállalat segítségére lehet egy aktív, jól kiépített kapcsolati hálóval rendelkező vezető. 

A networképítés egy többnyire tudatosan menedzselt folyamat, amely hozzásegíti a vezetőt, hogy még inkább kompetens, szerteágazó partneri körrel rendelkező szakemberré váljon. A kapcsolatépítés eredményei nem csak olyankor jelenthetnek érdemi segítséget, amikor az ember például munkahelyet vált, hanem akkor is, amikor új tehetségeket szeretne megnyerni a csapatába vagy éppen ismeretlen területre téved a cégépítésben, ahol jól jönne egy már tapasztalatokat szerzett mentor. 

A networképítés vagy network-ölés mindenképpen egy hosszú távú folyamat – egy találkozás nem elég ahhoz, hogy szilárdan megalapozott, működő szakmai kapcsolat jöjjön létre két ember között. 

Jó hír viszont, hogy network-ölni bárhol lehet: például vásárlás közben a kisboltban, reggel a metrón, a szomszédban lakó, hasonló területen dolgozó szakemberrel, a LinkedIn-en vagy a Facebook-on is. A professzionális kapcsolatépítés színterei azonban alapvetően olyan szakmai fórumok, mint a konferenciák, hazai vagy külföldi ágazati vásárok, bemutatók, továbbképzések, versenyek vagy ezek informális verziói, például az IT-vezetők borklubja, a HR-igazgatók szokásos éves közös elvonulása, stb. 

Egy széles kapcsolati hálóval rendelkező vezető ennek a személyes szakmai térnek számos aspektusát hasznosítani képes az általa képviselt szervezet érdekében. Nézzük, mik lehetnek a potenciálisan kiaknázható előnyök egy vállalat számára!

1.    Informális információk

Akinek élő, aktív kapcsolatai vannak más, hasonló területen dolgozó vezetőkkel, jellemzően előbb értesül olyan piaci körülmények megváltozásáról, amelyek a jövőben alapvetően befolyásolhatják a vállalkozás működését. Megváltoztak a terepviszonyok az exportpartner országában? Jogszabálymódosításra készül a kormányzat, ami hatással lesz a kiadási oldalra már rövidtávon is? Az ilyen információk mind-mind hamarabb eljuthatnak ahhoz, aki több emberrel és rendszeresen kommunikál a saját szakterületén dolgozókkal. 

2. Branddé válni

Egy karizmatikus vezető, akinek “híre van a szakmában”, jótékony hatással lehet a vállalat tehetségvonzó képességére, de a menedzsment és az alkalmazottak közötti esetleges konfliktusok felszámolásában is szerepet vállalhat. Akit elismernek a saját területén annak a teljesítménynek köszönhetően, amit letett az asztalra, annak sokkal erőteljesebb az érdekérvényesítő képessége – legyen szó a munka világának bármely aspektusáról. A munkáltatóra, cégre minden – pozitív értelemben vett – ikonikus munkatárs jó fényt vet. Már csak ezért is érdemes nem csupán eltűrni, hanem támogatni is a karizmatikus vezetők networképítési gyakorlatát.

3. Helycsere megegyezéssel

Tegyük fel, hogy egy kiváló kapcsolati hálóval rendelkező vezető hosszabb pihenésbe kezd (sabbatical-ra távozik) vagy külföldre költözik, esetleg végleg visszavonul. Ilyen helyzetben a létező legjobb felállás, ha ő maga tud utódot ajánlani maga helyett és akár még a kapcsolatfelvételben is közreműködik. Csak az tud azonban ideális jelöltet állítani, aki keresztbe-kasul ismeri a saját szakterületén mozgók karriervágyait, így a potenciálisan elmozdítható, másutt dolgozó kollégák listáját vagy a felbukkanó új tehetségeket. 

4. Megjelenése: igazán tartalmas 

Aki network-öl és jön-megy a szakmai rendezvényeken, idővel szükségszerűen megmondó emberré válik, vitákban, kerekasztal-beszélgetéseken való részvételre kérhetik fel. Minden ilyen aktivitás nem csak jó fényt vet a szakember által képviselt cégre, de a kommunikációban is használható - például a céges weboldal „Hírek, aktualitások” menüpontjának feltöltésekor vagy Facebook-, Instagram-posztok készítésekor.