Egyéb

Mobil applikáció vagy weboldal – mire van szüksége a vállalkozásomnak?

Az ma már nem újdonság, hogy az okostelefonok mindennapjaink részét képezik, de vajon érdemes külön figyelmet fordítani ezekre a készülékekre, vagy elegendő csupán „jelen lennünk a weben”? 

A magyar felhasználók
A weboldal vagy alkalmazásfejlesztés dilemmánál az első kérdés természetesen, hogy mekkora felhasználói bázisról beszélhetünk. A 2022-es adatok alapján tavaly 6,2 millió okostelefon felhasználó volt Magyarországon, melyből 6 millióan rendszeresen interneteznek készülékeikről. A leggyakoribb tevékenységek közt elsőként a böngészést, vagyis az információszerzést találjuk, ezt követi sorrendben az üzenetküldés, időjárás, közösségi média, e-mail, hírolvasás, videó, vásárlás, térkép és a banki ügyintézés.
A felhasználók 61 százaléka maximum 10 alkalmazást használ hetente, mely alapján a fejlesztőknek komoly kihívást jelent bekerülni ebbe a 10-es körbe, ugyanakkor a felhasználók 48 százaléka havonta legalább egyszer tölt le valamilyen applikációt, vagyis megfelelő motivációval igenis van esélyünk a legkedveltebb alkalmazások közé kerülni.

Az alkalmazásfejlesztés előnyei a weboldallal szemben
Az okoseszközökön futtatható programok, alkalmazások általában a mobileszközök beépített lehetőségeit használják ki működésük során, így az applikációt futtató eszközök erőforrásait teljes mértékben kihasználják. Az alkalmazással értesítést küldhetünk a felhasználónak, aki bármikor és bárhol elérheti a vállalkozással kapcsolatos információkat. Egyedi élményt kínálhatunk a felhasználóknak – elég csak a kiterjesztett valóságra gondolni, melyben az okoseszköz kamerája által látott kép vegyül virtuális objektumokkal.
Az applikációkat többnyire hivatalos katalógusokból, ún. áruházakból tudják letölteni a felhasználók, a szoftver terjesztését az operációs rendszer üzemeltetői magukra vállalják. Ilyen katalógusok az Android rendszerű készülékek Google Play Áruháza, az Apple iOS-en található App Store vagy a Microsoft Áruház a Windows rendszerű tableteken és számítógépeken. Az alkalmazás-boltok biztosítják az programok verziófrissítéseinek lehetőségét is, ugyanakkor minőségbiztosítási követelményeik is vannak a fejlesztők felé. Érdemes észben tartanunk, hogy a szoftveráruházak az alkalmazásokon belüli értékesítések után eltérő mértékben jutalékot kérnek a fejlesztőktől és kiadóktól.

Mik azok a reszponzív weboldalak?
A reszponzív weboldalak tervezésekor a fő cél az, hogy optimális megjelenítést, könnyű olvashatóságot és egyszerű navigációt biztosítson a lehető legkevesebb átméretezéssel és görgetéssel, a legkülönfélébb eszközökön asztali számítógépek monitorjaitól kezdve a mobiltelefonok kijelzőjéig.
A reszponzív oldal tökéletesen igazodik a megjelenítő eszközhöz, rugalmas felépítéssel, flexibilis képekkel rendelkezik. Egy jól optimalizált weboldal tehát kijelző mérettől, operációs rendszertől, böngészőtől függetlenül, mindig optimálisan jelenik meg a látogatók számára.

Amit egy jó weboldallal is elérhetünk
A webböngészők fejlődésével egyre több és több beépülő modult alkalmazhatunk weboldalainkon, így az alkalmazások előnyei – mint például az értesítés küldésének vagy a kamera használatának lehetősége – jelentősen mérséklődnek. Az alkalmazások fejlesztése és karbantartása ugyanakkor költségesebb a weboldalakénál. 
A döntést érdemes attól függővé tenni, hogy kihasználjuk-e az alkalmazások előnyeit, a weboldalak korlátozott képességei keretek közé szorítanák-e vállalkozásunk fejlődését, illetve cégünk applikációja csak egy lesz a felhasználók használaton kívüli programjai közül, vagy bekerül a leggyakrabban használt alkalmazások közé.