Egyéb

„Minden gazdálkodó szervezet álljon ki egy jó ügyért”

Az életek megmentése csapatmunka, ezért a Szent Márton Gyermekmentő Szolgálat nagy hangsúlyt fektet az elsősegély oktatására is.

A Szent Márton Gyermekmentő Szolgálat megalapításába egy fillér nélkül vágtak bele, az együttműködésükkel mégis közel negyed évszázada sikeresen segítik az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) munkáját a gyermekmentések során. Az alapítvány megalapításáról, munkájáról és új könyvéről László Endre Márton, a Szent Márton Gyermekmentő alapítója és Milassin Levente, az MFB kommunikációs és marketing igazgatója beszélgetett Váczi Gergővel az MFB Podcast sorozatában.

Főigazgató bajtárs! Kellene egy autó! – huszonöt évvel ezelőtt ezzel a kéréssel állított be László Endre Márton társaival Gőbl Gáborhoz. Az Országos Mentőszolgálat főigazgatója ott helyben felhívta a mentők budapesti vezetőjét, Andics Lászlót, aki azt mondta: a 203-as rohamkocsi rendelkezésükre áll. Ez volt a Szent Márton Gyermekmentő első rohamkocsija, amely 1999. április elsején kezdte meg a szolgálatot, azóta több mint 56 ezer mentésben vettek részt. 2015-ben kiadták a „kicsi sárga könyvet” – amely azért kicsi, hogy a mentősök zsebében is elférjen – ami mára tananyag lett az orvostudományi egyetemen. A gyermekmentéssel kapcsolatos oktatásokat már nem csak szakembereknek szerveznek, hanem laikusoknak is, a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) támogatásával pedig oktatóvideókat készítettek, és tavaly egy széles körnek szóló könyvet is kiadtak. 

László Endre Márton mindig is orvos szeretett volna lenni, de elsőre nem sikerült a felvételije. Elkötelezettségét mi sem bizonyítja jobban, minthogy 18 évesen mentőápolóként kezdett dolgozni, majd két év múlva külföldön kezdte meg az orvosi tanulmányait. Egy családi tragédia miatt azonban meg kellett szakítania külföldi tanulmányát, Magyarországra hazatérve magánvállalatnál helyezkedett el, vállalkozásokba fogott, azonban az életmentés lett a hobbija. Hétfőtől péntekig a „civil” munkáját végezte, szombaton és vasárnap pedig felvette az egyenruhát és beült a rohamkocsiba. 1998-ban a Máltai Szeretetszolgálat rohamkocsiján dolgozott, amikor egy csecsemő újraélesztéshez hívták őket egy hagyományos egységnek segíteni. A hosszú és végül sajnos sikertelen mentést követően a kocsin dolgozókban fogalmazódott meg az: lehetne ezt jobban is csinálni. A fővárosi gyermekintenzív ellátás már akkor modernnek számított, rengeteg módszert és gyakorlatot vettek át a nyugati intézményektől, miközben a felszerelés is korszerű volt. A mentők azonban le voltak maradva, a megfelelő szaktudás és a felszerelés is hiányos volt, éppen ezért akkor, ott a mentőkocsiban ők néhányan elhatározták: csináljuk másként!

„Nem volt egy fillérünk se” – mondta a kezdetekről László Endre Márton, aki kollégáival 1999-ben megalapította a Szent Márton Gyermekmentő Szolgálat Közhasznú Alapítványt. Kezdeményezésükhöz akkor 23 gyermekintenzíven dolgozó kolléga csatlakozott. Bementek az OMSZ főigazgatójához, megkapták a szükséges kocsit – egy 40 ezer kilométert futott, személyzet hiányában nem használt Mercédeszt – és a szükséges műszerek és eszközök forgalmazásával foglalkozó összes vállalathoz bekopogtattak támogatásért. Kivétel nélkül minden cég adott nekik felszerelést ingyen vagy hitelbe: „kifizetitek, amikor tudjátok” – mondták nekik. Az orvosok ingyen dolgoztak, státusz nélkül – de az alapkoncepció ugyanaz volt akkor is, mint most: speciális tudással és eszközökkel segítik az OMSZ gyermekmentő munkáját. 

„Sikerült olyan együttműködési formát találni, amely azóta is jól működik a nagy állami és a kis civil szervezet között” – mondta az alapító. A mentés az OMSZ feladata, amit a Szent Márton Gyermekmentő sosem akart átvenni, csak kiegészíteni, még jobbá tenni. A személyzet bérét és az üzemanyagot az OMSZ fedezi, ám az alapítvány minden mást, amitől a mentő gyerekrohamkocsi lesz, hozzátesz ehhez. A speciális egység működtetése az OMSZ-nek nem kerül több pénzébe (valójában ez a legolcsóbban üzemeltetett autója). 2017-től már a kocsihoz tartozó mentőállomást is az alapítvány működteti Józsefvárosban.

Az OMSZ munkájának minél hatékonyabb segítése volt a célunk, de ennek vannak korlátai, nem juthatunk el mindenhová. A miskolci és a debreceni egységek létrehozása után a speciális egységek telepítésére alkalmas helyiségek kezdtek elfogyni – meséli László Endre Márton. Az alapítvány munkájának hangsúlya egyre inkább az oktatásra helyeződött: először a mentős kollegákat készítették fel a gyermekmentésre, majd a szülők oktatását is elkezdték. 

A bajban mindenki másként reagál. Van, aki pánikba esik, sőt, közterületi mentéseknél előfordulhat, hogy tömeghisztériát kell kezelni, a „segíteni akarókat” kell megfékezni, hogy végezni tudják a munkájukat. A 112-es segélyhívó diszpécsere ma már addig nem teszi le a telefont, és instruálja a bejelentőt – vonalban marad vele – amíg a mentő meg nem érkezik. Ezzel jelentősen segíti a mentős kollégák munkáját, és a bajba jutott gyerekek abban a 10-15 – vagy vidéken akár 20 – percben, amíg a profi segítség meg nem érkezik, nagyobb eséllyel kapnak szakszerű elsősegélyt. A tanfolyamok hatását is érzik: a gyerekmentősöket sokszor megfelelő képzést kapott szülő, gondozó fogadja. A szakszerű elsősegélynyújtással jelentősen nő az esélye a helyszínre érkező mentőegység sikerének – húzta alá László Endre Márton.

Ez a gondolat hívta életre a „Gyermekmentő Kézikönyv Szülőknek” című könyvet, amelyben közérthetően, egyszerűen, rengeteg ábrával és képpel illusztrálva írták le, mit kell tennie a szülőknek kritikus helyzetben. „A gyermekmentés csapatmunka. Mindenkinek részt kell venni benne, aki a baj megtörténtekor jelen van” – hangsúlyozta László Endre Márton. A pozitív példa egy budapesti iskola esete, ahol a hirtelen szívmegállást szenvedett gimnazistát a padtársa kezdte szakszerűen újraéleszteni, míg a többiek csatárláncot alkotva biztosítottak utat a kiérkező mentősöknek, akik sikerrel jártak.

A könyv megszületésének katalizátora a Magyar Fejlesztési Bank volt, amely évek óta támogatja a Szent Márton Gyermekmentő Szolgálat Közhasznú Alapítvány munkáját. Az alapítvány évente 200 millió forintból gazdálkodik, és igyekszik előteremteni a minden szükséges eszközre elegendő forrást. „Az MFB célzott támogatása azonban áttört egy szakmai gátat: olyan dologra kaptunk címkézett támogatást, amit enélkül nehezen illesztettünk volna be a finanszírozási kereteinkbe” – mutatott rá a szervezet alapítója. Milassin Levente, az MFB kommunikációs és marketing igazgatója elmondta: a bank számára a Szent Márton Gyermekmentő támogatása mára szívüggyé vált. Egy gazdasági szereplő számára sokszor fontos, hogy támogatáson keresztül mutassa meg a vállalat értékeit. Az MFB-nél olyan projekteket kerestek, ahol a tudásmegosztás a fontos – ám mára sokkal inkább előtérbe kerül ebben a munkában, a gyermekmentő segítése. „Lényeges, hogy a mi példánkon keresztül mások is elkezdjék támogatni a hasonló kezdeményezéseket. Azért vagyok itt, hogy felhívjam a figyelmét a lehető legtöbb gazdasági szervezetnek, intézménynek: álljanak ki a jó ügyek mellett” – fejtette ki az MFB kommunikációs és marketing igazgatója.