Egyéb

Milyen tulajdonságok kellenek a krízisek kezeléséhez?

Érzelmi intelligencia, mentális erő, stressztűrő-képesség, megoldásorientált gondolkodás, reziliencia, stratégiaalkotó-képesség, bátorság, empátia - rengeteg tulajdonság támogathatja érdemben a vezetőt a kiélezett gazdasági helyzetek sikeres kezelésében. Összegyűjtöttük a legfontosabbakat. 

Egy magabiztos, kollégái aggodalmát meghallgatni képes, a nehézségeket el nem tagadó, ám dinamikus, alkalmazkodni kész vezető minden olyan csapatra ráfér, amelyik gazdasági krízishelyzettel szembesül. Legyen szó magas inflációról, elakadó ellátási láncokról, visszaeső keresletről vagy bármilyen más, várt vagy váratlan nehézségről, bizonyos tulajdonságok megléte kulcsfontosságú a problémák megoldásához. 

Reziliencia
A reziliencia azt jelenti, hogy egy ember – vagy egy rendszer – képes erőteljes, akár sokkszerű külső hatásoknak is ellenállni, sikeresen adaptálódni. A megküzdésre való hajlandóság, a lelki állóképesség a letéteményese annak, hogy a gondokkal való szembesülés után valaki ne a passzív elszenvedő szerepét válassza. A vezetői reziliencia a környezetében lévőket is arra ösztönzi, hogy a probléma helyett a megoldásra koncentráljanak, az akármilyen elérhetetlennek tűnik is aktuálisan. 

Stressztűrő-képesség
A stressztűrő-képesség azt jelenti, hogy a vezető képes tudatosítani magában, miszerint csapatával/cégével együtt nehéz helyzetbe került, amely állapotot el is tudja viselni attól a meggyőződéstől hajtva, hogy – mint minden más – ez sem tart örökké. A megélt stressz kezelésére számos közismert technika létezik a rendszeres sporttevékenységtől a meditációig.

Alkalmazkodóképesség
Egyetlen probléma sem orvosolható azzal a gondolkodásmóddal, amellyel létrehoztuk – szól a mondás. A vezetői alkalmazkodóképesség azért fontos, mert lehetővé teszi új utak, módszerek kipróbálását, korábban elképzelhetetlen döntések meghozatalát. Minél rugalmasabb egy vezető vagy egy szervezet, annál nagyobb eséllyel találja meg a megfelelő megoldást egy újkeletű problémára, mert képes a szokásos sablonokat félretéve gondolkodni.

Empátia
Beleérző képesség nélkül gyakorlatilag lehetetlen maradéktalanul megérteni a másik fél álláspontját és problémáit, ezért ez a tulajdonság szintén nagy szerepet játszik a nehéz helyzetek sikeres kezelésében. Minél kisebb az empátia, annál kevésbé valószínű, hogy valamennyi érintett fél számára elfogadható, úgynevezett kompromisszumos megoldások szülessenek. Krízishelyzetekben azonban, amikor gyors és rapid döntésekre van szükség, a vezetőknek időről időre mérlegelniük kell azt is, hogy meddig terjedhet ez az empátia. Ha ugyanis valaki túlzásba esik és mindenkinek minden kérését teljesíteni akarja, az szintén kontraproduktív lehet a vállalat működése, túlélési esélyei szempontjából. 

Érzelmi intelligencia
Az érzelmi intelligencia (EQ) nélkülözhetetlen ahhoz, hogy emberi kapcsolataink biztos lábakon álljanak. Az iskolázottság és a szakmai tapasztalat mellett kulcsfontosságú, hogy az ember, főként, ha csapatot vezet, milyen gyorsan képes felismerni, megérteni, kezelni saját maga és mások érzelmeit. Az EQ segít abban, hogy el tudjuk különíteni egymástól a szubjektív és az objektív valóságot, megvéd a félreértésektől, képessé tesz arra, hogy megfelelő módon tudjuk környezetünk tudtára adni a vágyainkat vagy éppen megindokolni a döntéseinket. Az érzelmi intelligencia támogatja a konfliktusok sikeres megoldását, a munkatársak motiválását is.