Egyéb

Kiterjesztett csapatok digitalizálhatják a kisvállalkozásokat is?

Közismert elvárás a technológiai szakemberek körében, hogy a magas fizetési színvonal mellett a szakmai körülmények is megfelelők legyenek, ugyanakkor a folyamatos tanulás, a legjobb technológiai feltételek és a karrierlehetőségek mind kiemelt fontosságúak. Miként szerezhetnek hasznot hozó aktuális technológiai tudást a kisebb cégek? Mit jelent a kiterjesztett csapat? Mi az a team augmentation?

Évek óta formálódó trendet számszerűsített a LinkedIn: a közösségi platformon megjelent hirdetések tartalma alapján készített elemzés szerint az elmúlt két évben megduplázódott a mesterséges intelligencia, mint a munkavállalóktól elvárt kompetencia iránti igény. Hasonlóan keresettnek számít minden adatokkal, valamint azok szakmai és üzleti felhasználásával, továbbá biztonságával kapcsolatos szakértelem. Korunkban egyre nagyobb arányban szükséges ez a tudás, digitalizálódó világunkban az egyre szélesebb körben alkalmazott modern technológiákban rejlő üzleti lehetőségek kiaknázásának alapvető feltétele. Szintén ismert trend, hogy a megfelelő szakember megtalálása hosszú időt igényel, az említett közösségi portál szerint az általuk kínált gyorsabb, közvetlenebb online módon is hónapokig tarthat, mire sikerül megtalálni a keresésnek legjobban megfelelő új kollégát. A toborzásban jártasak persze tudják, hogy még ezt követi a beillesztés időszaka, aminek eredményeként valóban hasznos tagjává tud válni a csapatnak az új dolgozó. A saját kollégának megfelelő munkaeszközöket és környezetet, valamint folyamatos fejlődési lehetőségeket is kell biztosítani. Egy újabb kihívás, amely a nagyvállalati HR-szakértőket is igazán megdolgoztatja manapság. Ahogy ezúttal is kiderült, a technológiai szakemberek ráadásul gyakran váltanak céget és pozíciót.

Digitalizációval javítható a versenyképesség. Miként?
A versenyző vállalatok például mesterséges intelligenciára (MI) támaszkodó megoldásokkal tehetik hatékonyabbá a működésüket, feltéve, hogy rendelkeznek a tervezés, beruházás és üzemeltetés összes fontos pontjához értő szaktudással. Könnyen az ellenkezőjére fordulhat az eredmény, ha rossz megoldást, rosszul alkalmaznak! Robotként válaszoló chatbot segítse az ügyfélkommunikációt? MI támogassa a számlázási vagy egyéb papírmunkákat? A rendelkezésre álló nagy mennyiségű adat bányászatával, rendszerbe foglalt feldolgozásával segítsük a jobb üzleti működést? Adaptív előrejelzési rendszert alkalmazva tervezzük a szükséges karbantartásokat gyártósorainkon, infrastruktúránkon? Ez mind speciális tudást igénylő kihívás, ahogy aztán a biztonságos üzemeltetés is. Mindennapossá váltak a kibertámadások, a kisebb vállalkozásokkal szemben is elvárás, hogy emeljék biztonsági szintjüket, folyamatosan naprakészen működtessék rendszereiket. 

Szakértelmet vegyek vagy szakértő munkavállalót szerződtessek?
A hiányzó szakértelemet meg lehet vásárolni külső tanácsadó bevonásával, vagy megfelelő, erre specializálódott szolgáltatásként (as-a-service) is meg lehet rendelni, jellemzően havi díj fejében akár a teljes folyamatot. Ilyenkor persze megnyugtatóan rendezni kell a biztonsági, technikai, üzleti, bizalmi, minőségbiztosítási és további számos kérdést is, ami természetesen újabb keresett kompetenciának számít. A két irány egyesítésére többféle megoldás elképzelhető, közülük egyre népszerűbb Magyarországon is az ún. team augmentation, azaz a kiterjesztett csapatok alkalmazása – ilyenkor a saját kollégákból álló projektcsapatba illesztik be az addig hiányzó szaktudással rendelkező külsős szakembereket.
A már említett, egyre hosszabb és drágább, a HR és az IT erőforrásait, különösen a büdzséjét mind jobban megterhelő toborzási, fejlesztési, motiválási, megtartási, valamint az egyéb szükséges folyamatok helyettesítésére a hazai vállalkozások több mint fele már nyitott arra, hogy rugalmas, gyors és hatékony módon dolgozzon, dolgoztasson. Számos esetben kiterjesztett csapattal vágnak bele az üzletileg fontos, a vállalat céljainak megvalósítását támogató fejlesztésbe. Sokszor annyira magától értetődő ez az együttműködés a start-upok, mikrovállalatok világában, hogy nem is nevesítik.

Mit adhat a belső csapatnak a kiterjesztett?
A kiterjesztett csapatokban dolgozó szakemberek nemcsak extra tudásbázisra, friss és átfogó tapasztalatokra támaszkodhatnak, hanem időben és térben egyaránt rugalmasabban tudnak kapcsolódni a munkához. Akár jelentősebben eltérő időzónából is hozzá tudnak járulni a sikeres projekthez a tőlük szükséges munkarészek elvégzésével, együttműködésükkel megvalósíthatók a kitűzött célok. A nemzetközi szinten is legjobb alkalmazható megoldás megtalálásával megszerezhető versenyelőnyön felül nemcsak az egyre fontosabbá váló, ún. soft skilleket, de a megrendelő oldalán dolgozó kollégákat is fejleszti a csapatmunka. Hatékonyabb projektszervezés, javuló kommunikáció, rugalmasabb alkalmazkodás, új rendszerek és megoldások megismerése lehet a további pozitív hozadéka ennek a módszernek.