Egyéb

Inkább az üzletben nyomjuk tövig a gázt

Egyszerű városi mítosz, hogy a benzinesnél nehezebb elektromos autók fenntartása drága mulatság, mert a megszokottnál hamarabb kopnak el a gumiabroncsai. Minimálisan igaz ugyan, ám ez ne tartsa vissza a beruházást tervező vállalkozást, mivel leginkább itt is a sofőrön múlik, milyen gyakran kell a cserére költeni. 

Most, hogy az elektromos autók beszerzésének állami támogatására is pályázhatnak a cégek, azoknak, akik kacérkodnak a flottabővítés gondolatával, de még ismeretlen számukra ez a járműfajta, segíthetnek a gyakorlatias tanácsok is. 

Például elterjedt a közvélekedés, hogy a nagy tömegű és nagy nyomatékú villanyautók fenntartása költségesebb, mint a hagyományos társaké, mert az üzembentartók a megszokottnál jóval gyakrabban kényszerülnek új abroncsokat vásárolni. Ezt amiatt feltételezik, mert tény, hogy a nagy nyomaték nagy tömeggel kombinálva erős és gyors kopást eredményez, azonban ez nem jelenti azt, hogy az elektromos autók idő előtt felfalják a saját gumiabroncsaikat. 

Ami tehát elsőre logikusan hangzik, annak önmagában nincs ilyen jelentősége az elektromos autóknál. De akkor honnan ered ez a közkeletű vélekedés? Ennek jártak utána a Magyar Gumiabroncs Szövetségnél, ahol az e-autó optimális használatához vezetéstechnikai tanáccsal is szolgáltak. 

A fejlesztések meghozták az eredményt
A lényeg az, hogy az elektromos autókat tévedés abroncsgyilkosként ábrázolni, ugyanis nem koptatnak el lényegesen több gumit, mint az azonos kategóriájú, teljesítményű és tömegű, teljesen azonos abroncsokkal rendelkező, belső égésű motoros kocsik.

Igaz ugyan, hogy a kezdeti időszakban – a feltűnően nagy átmérőjű, viszonylag keskeny Tall&Narrow (virsligumi), vagy alacsony gördülési ellenállásra optimalizált abroncsok használatakor – még szokatlan lehetett az e-autók abroncsának kopása, innen eredhet ez a mítosz. A kis gumiabroncsok érintkezési felületei lényegesen érzékenyebbek voltak a nagy nyomatékokra, mint például a BMW i3 járműveknél, viszont az e-autók abroncsai az utóbbi években már szélesebbek.

Gyártótól függően előfordulhat, hogy az e-gumiabroncsok eleve kevesebb futófelülettel rendelkeznek, ezért gyorsabban elérik a minimális profilmélységet, vagy merev szerkezetűek, ami több mikrocsúszást és nagyobb kopást okoz. Vagyis a nagy nyomaték miatt valamennyire igaz az állítás, ám ez nem csak az elektromos autók sajátja. 

Nem gyilkos, csak, ha gondatlan a sofőr
Sok múlik a vezetőn: valójában az elektromos motor nagyon lineáris nyomatékgörbéje még meg is védheti a gumiabroncsokat, ha nem gyorsítunk folyamatosan teljes „gázzal” – hívják fel a figyelmet a szakértők. A járművek nagyobb súlya miatt az e-autók gumiabroncsai minimális százalékban ugyan, de valóban egy kicsit gyorsabban kopnak, ám mint mindig, e tekintetben is az autó vezetője a legfontosabb tényező. 

Aki rendszeresen tövig tapossa a gázt, és soha nem ellenőrzi a nyomást, számíthat rá, hogy gyakrabban kell felkeresnie a gumis műhelyt, mert hamarabb tönkreteszi az abroncsait – mindegy, milyen autót vezet.

A gázpedállal való bánásmód tehát kulcsfontosságú: ha a közlekedési lámpánál sprintelve, vagy kanyarból kilépve folyamatosan a gumiabroncs érintkezési felülete felé nyomjuk – szó szerint – az elektromos motor nagy forgatónyomatékát, akkor jobban zsebbe nyúlhatunk, mint az indokolt lenne. 

Ezért nem árt észben tartani, hogy a hektikus vezetői magatartás csökkenti a gumik futásteljesítményét, ahogy a jármű egy töltésre jutó hatótávolságát is. De az erős, nagy tömegű belsőégésű motorral ugyanez a helyzet, eltekintve attól, hogy az elektromos autók a rekuperáció révén visszanyerhetnek némi hatótávolságot. Valamennyi autóra érvényes: a megfelelő nyomás védi a gumiabroncsot.

Nagy nyomaték, nagy tömeg
Műszaki szempontból a jelenség hátterében az áll, hogy a legtöbb esetben az elektromos autók forgatónyomatéka sokkal nagyobb és azonnal rendelkezésre áll, mint a hasonló belső égésű motoroké. Ez viszont nem jelenti azt, hogy ezek a nagy nyomatékok közvetlenül magára a kerékre is hatnak, hiszen az nagyon hamar tönkre tenné a hajtáslánc valamennyi elemét. 

Ráadásul az e-járműben a rendszerek finoman egymásra vannak hangolva, ezért ritkán fordulnak elő kipörgő kerekek, illetve, a nyomaték egyenletes felépítése miatt nincsenek teljesítménycsúcsok, sem exponenciális növekedés a kerekeknél. És ott van még az elektronikus kipörgésgátló (ESP) is, amely gyorsabban szabályozza a villanymotort, mint a benzinest, ráadásul igazából nem kapcsolható ki. 

Az abroncsot tehát nem érdekli, hogy milyen motorból keletkezik a nyomaték: minden 800 Nm nyomatékú autóban nagyobb a gumikopás, mint egy szerény teljesítményű kisautón. 

Ugyanez érvényes a nagy tömegre: egy akkumulátoros elektromos autó 300-500 kilogrammal többet nyom, mint a hagyományos társa, ám nincs miért aggódni: a tekintélyes tömeghez megfelelően tervezett gumiabroncsokat szerelnek fel a gyártók. A későbbi cseréléskor is ilyen specifikációjú gumikat szabad megvásárolni, érdemes a kimondottan villanyautókra tervezett típusok közül választani, ezek kínálata folyamatosan bővül.