Egyéb

Így optimalizáljuk a keresőhöz a tartalmunkat

A vállalkozások működésében ma már megkerülhetetlen, hogy elérhetők legyenek saját tartalmakkal az interneten. A jelenlét ugyanakkor önmagában még kevés, látszani is kell. Ahhoz, hogy az érdeklődők, reménybeli vásárlók és partnerek ismeretlenül is megtalálják a cégünket, de legalább annak saját webes felületét, szükség van a keresőoptimalizált tartalomra.

A keresőoptimalizálás (angolul: search engine optimization – SEO) praktikusan olyan folyamatok és technikák összessége, melyek ahhoz kellenek, hogy bizonyos (kulcs)szavakra, kifejezésekre keresve a mi weboldalunk végezzen minél előrébb a Google találati listáján. (Természetesen léteznek más keresők is az interneten, ugyanakkor Magyarországon manapság egyértelműen a Google a domináns alkalmazás.) Mivel a felhasználók döntő többsége csak a lista első oldalát nézi meg és azon belül is leginkább az első három találatból választ, nagyon nem mindegy, hogyan teljesít az oldalunk egy ilyen keresésnél. A számtalan technikai paraméter (például a weboldal felépítése, sebessége, mobilra optimalizáltsága) mellett fontos a jó minőségű, a kereső kívánalmaira optimalizált tartalom is.

A SEO-tartalom kialakításához az első feladat azon kulcsszavak azonosítása és alkalmazása, melyek az adott tartalomhoz, illetve a céghez és profiljához, valamint az elérni kívánt közönséghez, látogatókhoz leginkább kapcsolódnak. Ezek azok a népszerű kifejezések és témák, amelyekre a megszólítani vágyott célcsoport a leggyakrabban keres rá az interneten. Ezeket a kulcsszavakat, illetve szinonimáikat használjuk a szövegekben, valamint emeljük ki a címekben és a rövid tartalmi összefoglalókban, a képek alatti kis szövegekben, illetve az oldalakhoz tartozó, kimondottan a keresőmotoroknak szóló ún. meta-leírásokban. Egy adott kulcsszót elegendő párszor ismételni, mert az internetes kereső nem az alapján rangsorolja a tartalmakat, hogy egy adott kifejezés hányszor szerepel a szövegben. Sőt, kerülni kell a kulcsszóhalmozást: adott kifejezések felesleges, nem életszerű ismételgetését nem csak az olvasók, de a Google sem szereti, sőt, bünteti, hátrébb sorolja vagy akár meg sem jeleníti az olyan oldalakat, amelyek így akarnak előnyhöz jutni, illetve ahol a kulcsszavak halmozása mellé nem párosul valódi, hasznos, értékes, minőségi tartalom.

Ha már tisztában vagyunk azzal, hogy a remélt látogatóinkat milyen témákkal, kulcsszavakkal érhetjük el, akkor a következő lépés a jó minőségű tartalom előállítása. A felhasználók és így a Google számára is annál értékesebb egy weboldal, minél több hasznos információt, eredeti, nem máshonnan átvett tartalmat oszt meg közérthető, áttekinthető formában. Ehhez írjunk mindig szakértői szinten, vagyis az oldalon elérhető információk legyenek pontosak, naprakészek, megbízhatók. Ugyanakkor ügyeljünk arra, hogy a nyelvezet alkalmazkodjon a megcélozni kívánt olvasói réteghez. A minőség önmagában nem elég, mennyiségre is szükség van: minél több releváns, értékes tartalmat tud felmutatni az oldal, annál jobb helyezést érhetünk el egy internetes keresés során. A releváns képek és ábrák értéke szintén magas, érdemes ilyeneket is készíteni és minden esetben magyarázó szövegeket is hozzárendelni. Fontos, hogy a weboldal, illetve az azon fellelhető tartalmak aktuálisak legyenek, ezért a korábban felkerült anyagokat is érdemes nyomon követni, utógondozni: ha szükséges frissíteni, aktualizálni vagy éppen levenni a weboldalról. Használjunk olyan más, tekintélyes weboldalakra mutató külső linkeket, melyek alátámasztják a mondanivalónkat és ezáltal növelik az oldalunk hitelességét. Még ennél is jobb, ha nagy forgalmú, jó minőségű, tekintélyes oldalakról mutatnak linkek a mi oldalunkra – érdemes ezt a szempontot az online médiában hirdetési és tartalmi együttműködéskor érvényesíttetni, még hogyha felárat is kérnek érte. Emellett fontosak az oldalunkon belüli belső linkek is, amennyiben azok olyan oldalakra mutatnak a saját portálunkon, ahol az olvasók további releváns információkat találnak a témában. 

A minőségi, keresőoptimalizált tartalom kialakításához tehát számos szempontot figyelembe kell venni és jó tudni, hogy az internetes keresők listáján feljebb jutni nem sprint, hanem hosszútávfutás. Ugyanakkor releváns tartalommal, jól megírt és strukturált, helyesírási hibáktól és elütésektől mentes szövegekkel egyre több látogatót vonzhatunk be, javul a visszafordulási arány, ez pedig egy idő után az internetes keresők találati oldalain a weboldal helyezésében is megmutakozik majd.