Egyéb

Frissítsük a webáruház SEO stratégiáját!

Ha egy vállalkozás webáruházban értékesíti a termékét, szolgáltatását, létfontosságú, hogy minél több potenciális vevőt érjen el az ingyenes keresőoldalakról. Ezt nem érdemes a véletlenre bízni, ezért a szakértők összefoglalták, 2024-ben melyek a legfontosabb SEO-trendek a Google-nál.

Hatékonnyá tehető a webáruház értékesítése, illetve a vállalkozás online kommunikációja, ha a tartalomkészítők ügyelnek rá, hogy az internetes keresőből érkező, organikus látogatókból minél nagyobb eséllyel váljanak olyan vásárlók, akiknek éppen az általunk kínált termékre vagy szolgáltatásra van szüksége. 
Napjainkban a vásárlások túlnyomó többsége online kereséssel kezdődik és valósul meg. Ezért nem mindegy, hogy a cég, illetve a webshop a leggyakrabban használt keresőoldalon, a Google-n keresztül mennyire figyelemfelkeltő, milyen könnyen érhető el, és ezzel hány olyan látogatót tud vonzani, aki végül pénzt hagy a kasszában. Ahhoz, hogy a keresőben releváns tartalommal, előkelő helyen szerepeljünk a nem fizetett találatok között, már nem ismeretlen eszköz a SEO. A keresőoptimalizálás elvárásai a fejlesztések és a trendek változásai miatt azonban folyamatosan megújulnak – ezekkel pedig a célirányos találatok érdekében tanácsos tisztában lenni. 

Szakértők foglalták össze, mely szempontok határozzák meg 2024-ben a Google kereséseket, amelyek aztán gyümölcsöző üzletkötéseket eredményezhetnek a kkv-knak. 

Az alapvető SEO faktorok
Ismétlés a tudás anyja, ezért elsőként érdemes felfrissíteni a Search Engine Optimization (SEO) lényegét. A magyarul keresőoptimalizálásnak nevezett tartalomkezelő eljárás segítségével a nem fizetett találatok között, azaz organikus forrásból lehet látogatókat vonzani. 
A keresőoptimalizálás három fő eleme szerint 

A technikai SEO alaplépés, amely által a webáruház hibák nélkül meg kell feleljen a Google keresési feltételeinek az oldal elérhetősége, indexálhatósága szempontjából. Ehhez SSL tanúsítványt biztosító HTTPS protokollal kell rendelkeznünk, amely a potenciális vásárlók adatainak biztonságáért felel. Emellett a webáruház URL struktúrájának, címsorának, rövid meta leírásának minél egyszerűbbnek, átláthatónak és kifejezőnek kell lennie a látogatóknak és a keresőrobotoknak. Számít az is, hogy milyen méretű, felbontású képeket helyezünk el a weboldalon, mert az befolyásolja a webshop betöltési sebességét, ezáltal optimális elérését. 

Az On-page SEO fedi le a tartalmi keresőoptimalizálást, amelynek a látogatók és a keresőoldal algoritmusának igényeit kell kiszolgálnia. Az eredményes tartalom létrehozásához ismerni kell a vállalkozás üzleti céljait és a versenytársak megoldásait egyaránt, a sikerhez továbbá főbb kulcsszavakat, kapcsolódó kifejezéseket is használni kell, ezek a megfelelően fogalmazott tartalommal társítva a webáruházba terelik a vásárlót.

Az Off-page SEO, azaz a linképítés során gondoskodhatunk a weboldal hitelességéről az iparágunkban, amelynek növelésére számos jól bevált technika alkalmazható. Ilyen például a prémium vagy nonprofit linképítés, -beillesztés vagy vendég cikk megjelentetése. A hitelességhez szintén fontos a versenytársak oldalainak vizsgálata, hogy tisztában legyünk azzal, a kiemelt helyeken megjelenő webshopok milyen követendő jellemzőkkel, külső hivatkozásokkal, domainekkel rendelkeznek.

Egyre fontosabb a weboldal hitelessége
2024-ben a Google-nál még fontosabb lett az E-E-A-T, vagyis az a szempontrendszer, amely alapján a kereső bizonyos kritériumokat figyelembe véve megvizsgálja és kategorizálja, hogy a webáruház mennyire értékes tartalmat kínál a felhasználóknak. Az E-E-A-T az Expertise (Szakértelem), Authoritativeness (Hitelesség), Trustworthiness (Megbízhatóság) szavakból áll, amely tavaly kibővült az Experience (Tapasztalat) kifejezéssel. Az Expertise arra utal, hogy a weboldal mennyire szakértője az adott témának, területnek. Az Authoritativeness mutat rá arra, hogy megbízható forrásból származó, hiteles információkat közlünk-e a látogatóval, míg a Trustworthiness is hasonló szempontot vesz figyelembe. 

Az Experience, azaz a tapasztalat új kritériuma a weboldal szakmai, releváns tartalmi információ közlését vizsgálja, vagyis a leírt szövegek valós példákra, tapasztalatokra támaszkodnak-e. A termékleírások például nem lehetnek szóról-szóra ugyanazok, mint a gyártó oldalán. Ezen elvárás teljesítéséhez fontos ellenőrizni a közölt tartalmak pontosságát, és frissíteni, kiegészíteni az alkalmazott adatokat. A Shoprenter szakértői szerint legyünk bátrak megosztani a személyes tapasztalatainkat is, és ehhez megjelölni az elismert forrásokat. 

Előre tört az AI a keresőoldalakon is
Nem kell tartani az AI (mesterséges intelligencia) megjelenésétől, hogy az általa generált tartalmak miatt a Google hátrébb sorolja az oldalunkat a keresőben. Az AI ugyanis a SEO területén is új, kreatív lehetőségeket nyit, amellyel segítheti a vállalkozásokat az olyan értékes tartalmak létrehozásában, mint például a kulcsszavakra optimalizált termék- és termékkategória leírások, blog bejegyzések, meta leírások.
Az AI által generált tartalmak sem mentesülnek a Google E-E-A-T szempontrendszere alól, mivel ugyan a Google képes ezeket felismerni, de hivatalosan bejelentették, hogy a SEO irányelvek szempontjából ugyanúgy tekintenek az AI tartalmaira, mint a manuálisan írt cikkekre.

Ez azt jelenti, hogy van esély a lehetőség kiaknázására, de nem érdemes hátra dőlni azzal, hogy az AI elvégzi helyettünk a munka oroszlánrészét. A szakértők óva intenek attól is, hogy a mesterséges intelligenciával generált, automatikus tartalommal próbáljuk manipulálni a keresési eredményekben elfoglalt rangsort, mert azzal megsértjük a Google spamre vonatkozó irányelveit. 

Csak úgy érdemes felhasználni ezt a lehetőséget, hogy ellenőrizzük és a saját tudásunkkal, tapasztalatainkkal kiegészítjük a generált tartalmakat. Sőt, az előrejelzések szerint 2024-ben azok a tartalmak érvényesülhetnek leginkább a rangsorolási versenyben, amelyek alapos kutatásra épülnek és ezzel valós értéket nyújtanak.
Egy webáruház SEO-ja kialakításánál a mesterséges intelligencia a kulcsszókutatásban, a meta leírások készítésében, a termék- és kategórialeírások generálásában, a GYIK megfogalmazásában vagy a blog tartalmak írásában lehet a legnagyobb segítségünkre. 

Meghatározó a felhasználói élmény
Az új trendek szerint a felhasználói tapasztalat is nagyobb hangsúlyt kap. Azok a webáruházak, amelyek gördülékeny és kielégítő élményt nyújtanak a látogatónak, előrébb szerepelhetnek a keresési eredmények között. Ezen úgy lehet leginkább javítani, ha a megjelenés frissítése érdekében trendi témát, egyedi designt, alkalmazásokat vetünk be, és azokat folyamatosan optimalizáljuk. 

Változatlanul kiemelt fontosságú a linképítés, mivel a Google számára a DA érték (Domain Authority) szemlélteti, hogy egy weboldal mennyire értékes. Érdemes figyelni arra, hogy a saját webshopunknál magasabb DA értékű oldalak is hivatkozzanak ránk, de utasítsuk el azokat a külső weblapokat, amelyek rossz minőségűek. Előbbi esetében legyünk aktívak: ha rendelkezünk minőségi, hozzáadott értéket képviselő tartalommal, szakmai cikkel, a linkcsere érdekében lépjünk kapcsolatba az olyan oldalak üzemeltetőivel, amelyek magas DA-értékkel rendelkeznek.  
Egyre több a hangalapú keresés is a technológiai fejlődés által, amely már a SEO-ban is fontos szerepet játszik. Például úgy, hogy előtérbe helyezi a hosszabb, több kulcsszóból álló keresőkifejezések (long tail) pontosságát.

Mobilra költözik a SEO
Az okostelefon használata az internetes keresésekben is jelentős, ezért alapvetően befolyásolja a webáruház elérhetőségét, hogy a mobilra optimalizált megjelenéssel megfelel-e a trendeknek. Mobilképes verzió híján lemaradhatunk a Google találati listájának éléről, és így a potenciális vásárlókról. Aki már rendelkezik ilyen nézettel, az analitikus elemzések, célirányos tesztek segítségével nyomon követheti, milyen technikai pontokon érdemes azt tovább fejleszteni. Ehhez, illetve az újonnan kialakítandó megjelenéshez a szolgáltatók által kínált, bejáratott sablonok, alkalmazások is elérhetők. 

Ugyanez a videós tartalmaknál is érvényesül. A vlogok vagy a közöségi oldalakon futtatott videós termékleírások esetén is fontos a keresőmotorra optimalizálás. A cím, a címke, a hang nélküli lejátszásnál lényeges a feliratozás, illetve a tartalomleírás – méret, és egyéb, objektív szempontok szerint.