Egyéb

Feltörekvőben a női vállalkozók

Aktuális téma a nemek közötti egyenlőtlenség a munkaerőpiacon, ahogy a női vállalkozók érvényülésének buktatói és lehetőségei is. Milyen sztereotípiák uralkodnak és mennyiben változhatnak a trendek? Mi a sikeres női cégvezetők titka?

Habár mindkét nemnek megvannak a maga kihívásai, friss, reprezentatív kutatások szerint minden második magyar szerint férfiként még mindig könnyebb érvényesülni a munkaerőpiacon, mint nőként. A női alkalmazottak rendszeresen találkoznak tipikus sztereotípiákkal a munkahelyen, legyen szó a megjelenésükről, a személyiségükről, a szülői szerepükről vagy a szakmai képességeikről, de az is előfordul, hogy nehezebben fogadják el őket a vezető pozíciókban. 

Nincs ez másként a vállalkozók világában – a férfiak által uralt üzleti életben – sem, ahol a női cégtulajdonosoknak a versenyhelyzetben jobban meg kell küzdeniük egy-egy sikeres szerződéskötésért, a hozzáértésük elismeréséért. Eközben a munka és a magánélet egyensúlyának fenntartása is folyamatos kihívást jelent számukra. Nemzetközi felmérések arra is rámutatnak, hogy alapvetően a bizalom hiánya miatt globálisan nagyon alacsony a befektetések aránya a nők által létrehozott startup cégekbe. Ez annak ellenére így van ez, hogy a szokatlannak tűnő, innovatív ötletekkel szemben tapasztalt ellenérzések egyáltalán nem biztos, hogy a projekt sikertelenségére utalnak. 

Az Európai Parlament 2022 novemberében elfogadott irányelve szerint két éven belül az uniós országokban a 250 főnél több munkavállalót foglalkoztató vállalatoknál a nem ügyvezető igazgató szintű vezetők legalább 40 százaléka, míg az összes vezetői pozícióban lévő dolgozók harmadának nőnek kell lennie. Ezt a kvótát a tagállamoknak hamarosan jogszabályba kell iktatniuk. A kötelezettség alól egyelőre mentesülnek az 50 millió euró árbevétel alatt teljesítő kkv-k és mikrovállalkozások, de az EP már fontolgatja, hogy később kiterjesszen-e hasonló szabályozást a nem tőzsdén jegyzett cégekre is. 

A nők alkalmazottként vagy vállalkozóként való helytállása gyakorlati szempontokat is felvet. Ma már nem elsősorban esélyegyenlőségi kérdés a nők részvétele a munka világában, hanem a családok anyagi biztonságának megteremtéséhez elengedhetetlen, a GDP-hez vagy a társadalombiztosítási rendszer stabilitásához történő hozzájárulásuk pedig kimutathatóan jelentős.

Sokat tehet a munkaadó
A cégeknek sokat kell még a felzárkózással foglalkozniuk, mert a nemzetközi felmérések alapján a női dolgozók olyan hátrányokat szenvednek el, amelyek a vállalati kultúrák fejlesztésével nagyrészt kiküszöbölhetők lehetnének. 

Gyakori panasz, hogy a nőktől úgy munkavállalóként, ahogy vállalkozóként is alapvetően elvárnak olyan tulajdonságokat, mint a kedvesség, az engedékenység, a megértés képessége – szemben azzal, hogy a férfiak részéről jobban elfogadott a karrierizmus, a versenyszellem, vagy akár az agresszivitás. A nőket gyakran kritizálják a műszaki érzékük miatt, a pénzügyi és stratégiai tervezés terén, valamint az objektivitásuk tekintetében is, míg a véleményüket sok szakterületen nehezebben fogadják el, illetve más szemmel vizsgálják a munkájuk minőségét, mint a férfiaknak. 

A vállalkozás vezetője munkaadóként is sokat tehet annak érdekében, hogy a nők a cégnél ne érezzék magukat alábecsülve, és a kollégák között – nemtől függetlenül – azonosak legyenek az érvényesülés lehetőségei. A leglátványosabban azzal javíthat a cégvezető az egyenlőtlenségeken, ha a férfi és a női alkalmazottak ugyanazon munkakörben azonos fizetést, ugyanakkora bónuszt, jutalmat kapnak, és az előléptetésnél vagy egy-egy külön projekt felelőseinek kiválasztásakor is azonos feltételek szerint értékelik mindkét nem képviselőit. 

A munkáltató úgy is bizonyíthatja elfogulatlanságát, hogy már a munkatársak kiválasztásakor, valamint a továbbképzés, a szakmai előrelépés lehetőségeinél transzparensen jár el. Rendszeresen biztosítja és kommunikálja a mindenki számára azonos mértékben elérhető képzéseket, a vállalkozást képviselő, külső eseményeken, konferenciákon vagy tendertárgyalásokon való részvételt, továbbá erőforrásokat biztosít a női vezetők kinevezésére és utánpótlására, például coaching, felsővezetői mentoring által. Ehhez pedig a munkaköröket is úgy fejleszti, hogy azok összeegyeztethetővé váljanak a családi élettel (a munkamennyiség, rugalmasság szempontjából). Az olyan intézkedések is hasznosak lehetnek, mint például a férfi és női szülési szabadság, az apasági távollét biztosítása – ezek szintén az egyenlőség megvalósulását reprezentálhatják egy munkahelyi közösségben. 

Vállalkozás női öntudattal
Bár a hazai kkv-k világában közel azonos a férfi és a női vállalkozók aránya, és a nagyvállalatoknál is egyre több a sikeres női felsővezető, a több évszázados társadalmi normák a munka világában a férfiakat helyezik versenyelőnybe. Kedvező, hogy Magyarországon a statisztikák alapján ma már az EU átlagot meghaladja azoknak a női vállalkozóknak az aránya, akik valós tevékenységet folytatnak, vagyis nem a foglalkoztatásuk leplezésére kellett vállalkozóvá válniuk. A jobb önérvényesítés érdekében viszont mindig jól jönnek azok a gyakorlati motivációs tanácsok, amelyek támogathatják az önálló karriert.  

A sikertrénerek szerint a női vállalkozóknak nem kell nyíltan szembeszállni az előítéltekkel és felvenni a férfias attitűdöket, illetve nem kell alkalmazkodni a tömeghez. Hamarabb érvényesül az a nő az üzleti életben, aki magabiztosan vállalja a terveit, és azt, hogy a képességei miatt került egy cég vezető pozíciójába. Mint mindenben, itt is az önbizalom a fő összetevő, de a nőiesen határozott, öntudatos fellépés, az állhatatosság, a fegyelmezettség és a folyamatos, tudatos kapcsolatépítés is kell a haladáshoz. 

Kétségtelen, hogy a nők hajlamosabbak érzelmi úton megközelíteni a munkájukat, illetve a céges tevékenységeket, az ideálisnak tartott üzleti célokat, valamint a kihívásokat. Az álmodozást mindig kövesse tett: a női vállalkozó is készítsen fekete-fehéren rögzített, ellenőrizhető cselekvési tervet, amelynek mentén lépésről lépésre haladhat és azokban a kérdésekben, amelyekben nem érzi magabiztosnak a kompetenciáját, bátran kérjen tanácsot! 

Ne féljünk a kudarctól! Ennek érdekében az is szükséges, hogy a női vállalkozók tanulják meg kezelni a kritikát, az ügyfelektől vagy versenytársaktól, akár a beosztottaktól érkező visszajelzéseket, és egy-egy nehéz helyzetben se lankadjon a lelkesedésük a siker felé vezető úton. 

Fontos, hogy a női vállalkozó találja meg a megfelelő szakembereket, építsen olyan csapatot maga köré, amely a vállalkozása minden szükséges részfeladatát megfelelően ellátja. Egy fizikai üzlethelyiség üzemeltetésénél vagy webshopnál nem kell profin értenie a programozáshoz, a logisztikához, a beszállítók kiválasztásához és a könyveléshez is egyszerre, hanem erre alkalmas munkatársakat kell találnia. 

Fordítson nagy figyelmet a folyamatos továbbtanulásra is a választott területén. A tudás, a széleskörű, vagy éppen mély ismeretek ellensúlyozzák azokat az esetleges előítéleteket, amelyekkel megkérdőjelezik a női vállalkozók hozzáértését egy-egy szakmában.