Egyéb

A stratégiatervezés már fél siker

A rutinos cégvezetők az év végi ünnepi pihenés alatt szakítanak időt az elmúlt üzleti év eredményeinek átgondolására, ami alapján pedig felmérhetik, januártól milyen változások szükségesek a hatékonyság növelése érdekében. Érdemes előbb a célokat lejegyezni, majd a tényekkel együtt az ötleteket rendszerbe foglalni – a stratégiai tervezés közelebb visz a megvalósításhoz. 

Nem csak a nagyvállalatoknak, hanem a kkv-knak is szüksége van üzleti tervre, amely alapján könnyebben, átláthatóbban vághatunk neki a következő üzleti évnek. Ennek kereteit, tartalmát ugyan nem írja elő jogszabály, ám aki tudatosan vezeti a vállalkozását, az legalább nagyvonalakban felvázolja a terveit, hogy rálásson: merre vezet az út az eddigi eredmények alapján, a célokhoz pedig milyen eszközök, megoldások mentén kerülhet közelebb.

Érdemes megfontolni egy alaposabb üzleti terv elkészítését abban az esetben is, ha korábban nem alkalmaztunk ilyen megoldást. A stratégia írásba foglalása azért is lehet hasznos, mert ez alapján kiderülhet, milyen aránytalanságok vannak a bevételek és a kiadások oldalán, és ezeket milyen racionális lépésekkel lehetne kiküszöbölni. Gondoljuk át azt is, a meglévő munkaerőállomány fenntartása optimális-e a működésünkhöz, szükséges-e új kollégák toborzása, vagy esetleg leépítés. 

Fejlődésben gondolkodjunk!
Nem csupán a megszorítások oldaláról érdemes nézni a mérleget, azon is el kell gondolkodni, hogy a szükséges fejlesztések, a területünkön elérhető innovációk – például a digitalizáció terén – mekkora áldozatot igényelhetnek, és azokkal milyen előrelépést érhetünk el. Fontos felülvizsgálni a vállalkozás marketingstratégiáját is, mivel ezen a területen elengedhetetlen lépést tartani a folyamatos fejlődéssel.
Aki már kellően megerősödött a hazai piacon, elgondolkodhat a külföldi terjeszkedés esélyein, a termék- vagy szolgáltatásportfólió bővítésén, az ügyfélbázis szélesítésén, illetve a viszonteladók, vagy franchise partnerek körének bővítésén. 

Ha már kialakult a 2024-es stratégia, azt is felmérhetjük, szükséges-e átszervezni a céget, illetve, hogy milyen pályázatok, alternatív finanszírozási formák lehetnek elérhetők. Érdemes képben lenni arról is, hogy 2023-ban hogyan alakult a piacunk, mik az uralkodó trendek és milyen lépés várható a versenytársaktól.

Sok az izgalmas kérdés, amelyek megválaszolására és a működőképes megoldásokra időt kell szánni, hogy aztán világos tervekkel, megújult motivációval vágjunk neki az új évnek. Fontos, hogy már a folyamat elejétől jegyezzük le a spontán felmerülő ötleteket, észrevételeket is, mert azok később nagy valószínűséggel remekül beilleszthetők a tervbe. 

A proaktív üzleti terv alapjai
Az üzleti terv első részében vázoljuk fel a vállalkozás céljait, küldetését, jövőképét, piaci részesedését, növekedési előrejelzését. A vizuálisan megjelenített, papírra vetett célkitűzések motiválnak és megadják a kezdő lökést a bátor tovább tervezéshez. 

Jegyzeteljük le a jelenlegi telephelyeket, a főbb eszközöket, berendezéseket, infrastruktúrát. Majd foglaljuk össze az előző időszakok pénzügyi eredményeit, adó- és hitelfizetési kötelezettségeit, jellemző pénzforgalmát, fizetési módjait, likviditását is. A számok, számítások, egyenlegek ugyanis tényként jelzik a cég eddigi hatékonyságát, jövőbeni eredménytermelő képességét. 

Ne keseredjünk el, ha 2023 nem hozta az előzetesen várt eredményeket, hanem tisztázzuk az okokat, és lássuk át világosan annak a hátterét is, ha a várható nyereség nagyobb lesz a tervezettnél. Fontos, hogy az egész éves, megfeszített munka után a kisvállalkozó elismerje magának a sikereit, mert ez kellő lendületet ad a folytatáshoz.

Vázoljuk fel a cég kulcsértékeit és a lehetőségeit a piac, a vevők, az erőforrások tekintetében. Érdemes kitérni az iparági helyzetre, a további célpiacok meghatározására, a fogyasztói igények, szükségletek összefoglalására is. Fussuk át, kik a vállalkozásunk ügyfelei, mi jellemző rájuk, és melyek a potenciális új vevőkör paraméterei. 

Érdemes számba venni, hogy a szektorban, amelyben működünk, illetve a gazdasági környezetben, az adózásban, szabályozásban milyen változások várhatók a 2024-es évben. Ezek alapjaiban érinthetik a cég működését. Hasonlítsuk össze a vállalatot a versenytársakkal, pozícionáljuk a termékünket, szolgáltatásunkat, márkánk értékét a piacon, mérjük fel az árakat. 

A jövő kreatív tervezése
Szedjük pontokba a vállalkozás összes termékének és szolgáltatásának üzleti szempontból lényeges tulajdonságait, versenyképességi tényezőit, valamint az ezekhez alkalmazott eszközöket, technológiákat, eljárásokat, szabadalmakat és minőségbiztosítási szempontokat. Mérjük fel a jövőbeni munkaerőigényét. 
Vannak-e beszállítóink, illetve mi a szervizelési, karbantartási gyakorlat? Vegyünk figyelembe minden eddigi tapasztalatot, befolyásoló tényezőt. Ezekből látható lesz, milyen fejlesztések következhetnek, illetve az is, hogyan változhat az értékesítési stratégia, az elosztási csatornák, továbbá az árképzés, a promóciós alapelvek és a marketing. Fontos mérce lehet az is, hogy a cég hogyan maradhat versenyképes vagy lehet még erősebb szereplő a piacon. 

Amikor idáig eljutottunk, egészen biztos, hogy már érkeznek a friss gondolatok, ötletek arra vonatkozóan, hogyan erősíthetők a vállalkozás értékei, és azokat hogyan tudja a vásárló leginkább érzékelni. Mi az, ami fokozhatja az ügyfeleink elégedettségét, beváltak-e az eddigi értékesítési csatornák, miben tűnhetünk ki a versenytársak közül? 

Mi az elkövetkezendő 12 hónap értékesítési terve? A közvetlen értékesítés, a viszonteladói hálózat, az ügynökök alkalmazása, vagy az internetes eladás lehet hatékony? Ehhez melyek a szervezetfejlesztés szükséges irányvonalai, mik a kockázatok? 

Végezzünk szcenárióelemzést, amelynek során nem a jövőt próbáljuk megjósolni, hanem házi forgatókönyvünkben alternatív képeket generálunk a külső környezet jövőbeni állapotairól. A stratégiatervezés létrehozza a versenyelőnyt a cég és partnerei számára, ez alapján pedig kiszámolható a haszonkulcs. 
Ezek után nem marad más hátra, mint összeírni, hogy 2024-ben milyen bevételekkel és költségekkel számolunk az egyes területeken, mik a nyereségelvárások, és ennek teljesítésére milyen erőfeszítésekre vagyunk hajlandók.