Egyéb

A networking jelentősége a kis- és középvállalkozásoknál

Szakmai támogatás, formális és informális adatbázis, potenciális együttműködés, közös piaci fellépés, kreatív ötletbörze – egy jól működő kapcsolati háló, azaz network-rendszer rengeteg előnnyel járhat az üzleti életben is. Hogyan érdemes ezt létrehozni és működtetni? Összegyűjtöttünk néhány fontos tippet kis- és középvállalati vezetőknek.

Egy vállalkozás üzleti kapcsolatrendszerének alapja az ügyfelekkel, az eladókkal, az értékesítési vezetőkkel, a potenciális vevőkkel, a partnerekkel és a versenytárs cégek munkatársaival, továbbá a pénzintézetekkel, a médiával, az önkormányzati, állami és más kormányzati szervekkel ápolt kölcsönösen jó viszony. Napjainkban egyértelműen ide sorolható a közösségi médiafelületeken folytatott, rendszeres, hatékony kommunikáció.

A sikeres üzleti kapcsolatok, a pezsgő network nem csak bizalmat ébreszt a külső szemlélőben és növeli a munkavállalók elégedettségét, lojalitását, de motiváló, továbbá innovációs erővel bír. Mindez magas ügyfél-elégedettséget, kedvezőbb eladásokat, stabilabb piaci pozíciót eredményezhet, hiszen mindannyian hajlamosak vagyunk többet fizetni a nagyra tartott vállalatokhoz köthető termékért vagy szolgáltatásért.

Az erős és jövedelmező üzleti kapcsolatok számos eszközzel kialakíthatók. 

Prémium válogatás
Mielőtt a tettek mezejére lép a cégvezető a hálózatépítésben, érdemes végig gondolnia, melyek azok a fórumok, ahol előremutató és hasznos időtöltés lehet aktívan jelen lenni a vállalkozásnak. Rengeteg lehetőség adódik a LinkedIn-től kezdve a helyi kamarai rendezvényeken át az országos vagy akár nemzetközi szakmai szervezetek által kínált felületekig. A megjelenés függ az adott ágazat vagy a cég működési területének sajátosságaitól, de például a vezető egyéb elfoglaltságaitól is, mivel a networking időigényes és rendszeres jelenlétet igénylő feladat.

A rendszeresség ereje
Ha egy cég belevág az aktív üzleti network kiépítésébe, érdemes szem előtt tartani a rendszeresség elvét. Egy kölcsönösen előnyös kapcsolat ugyanis csak akkor lesz élő és valóban működő, ha az érintett felek időről időre találkoznak, információt cserélnek – akár online, akár személyesen. Már néhány hétnyi kihagyással is könnyedén kieshet a ritmusból a hálózatépítő és főleg, a vállalkozás kimaradhat a szakmai események, hírek fősodrából. Ezért tanácsos a folyamatot a kezdetekkor felmérni és annyi feladatot vállalni, amennyi nagy valószínűséggel a későbbiekben is akadálytalanul teljesíthető.

Kilépni a keretek közül
Bár érdemes figyelni, melyek a bevált technikák, idővel javasolt az új, akár szokatlan platformokon történő megjelenés, az új utakon való kísérletezés a kapcsolatépítésben.  A vállalkozó saját üzleti hub-ot is létrehozhat, amellyel nem követni, hanem diktálni szeretné a szakmai irányt. Speciális gasztroklub, túraszakosztály vagy futballcsapat? Esettanulmányokat megosztó, online önképzőkör menedzsereknek? Széles a paletta a hatékony érvényesüléshez, a lehetőségeknek gyakran csak a fantázia szabhat határt.

Kommunikációs trendek
Az aktuális kommunikációs trendek ma már alapvető befolyással bírnak az üzleti kapcsolatok kialakítására és ápolására. Érdemes naprakésznek lenni azzal kapcsolatban is, hogy az adott cég szakterületén éppen hol zajlik a legintenzívebb információáramlás, hol vannak jelen a szakma nagy nevei, „megmondóemberei” és melyek az általuk hangoztatott fő témák. A LinkedIn-en vagy valamilyen zárt Facebook-csoportban hallatják a szavukat? Esetleg a TikTok-on vagy egy informális borklub eseményein tudhatunk meg a legtöbbet az ágazati szereplőkről, a lényegi témákról? Ahol a legpezsgőbb az élet a területünkön, cégünknek ott kell bekapcsolódnia a szakmai körforgásba.

Értékhűség
A leginkább hitelesen akkor építhet ki egy vállalkozás gyümölcsöző szakmai kapcsolatokat, ha képes azonosítani, hogy mivel tud hozzáadott értéket kínálni a kiválasztott közösség tagjai számára. Az idejével? Az erőforrásaival? A szakértelmével? Valamilyen jótékonysági vagy közösségi vállalással? Ha mindez összhangban áll a kis- és középvállalkozás saját működési alapelveivel, szándékaival és üzleti érdekeivel, az előnyök kölcsönösen jelentkezni fognak.