Induló turisztikai vállalkozásként, a pandémiás válság kezdetén, egy ismeretlen szolgáltatás bevezetésével nem túl jó eséllyel jelentkezik hitelért az ember, a JoyCruise tulajdonosai mégis ezzel próbálkoztak a Magyar Fejlesztési Banknál és sikerrel jártak. Az üzleti modell eleve számolt a válság hatásaival és még így is gyors megtérülést ígér. No meg ott van az elképzelés a továbbfejlődésre.

 

Amikor az energetikai iparban dolgozó Banka József februárban meg akarta mutatni a Budapest Boat Show-n Balázs Péternek, hogy milyen vitorlást is vásárolt magának, a kollégából lett barátjának szeme folyton a standtól néhány méterre kiállított furcsa hajóra tévedt. „Mit akarsz ezzel a lifttel?” – kérdezte meg József Pétert, aki végül rávette, hogy öt percre üljenek fel a négyzetalakú hajóra, amelyet – mint azóta kiderült – sokan sok mindenhez hasonlítanak a minikomptól az úszó kanapéig. Szó mi szó, a ponton hajók Magyarországon nem igazán ismertek, holott Észak-Amerikában népszerű vízi járműről van szó, amelyet jellemzően nagy kiterjedésű tavakon használnak horgászatra, pihenésre, családi és baráti hajózgatásra – csupa olyan dologra, amire itthon egy csónak vagy vitorlás is szolgál, csak utóbbiakat éppenséggel másra tervezték, amazt meg pont ezekre a tevékenységekre.  

Az öt percből másfél órás beszélgetés lett – Balázs Péter egyből beleszeretett a megszokottnál sokkal nagyobb teret és kényelmet kínáló hajóba, miközben az elektromos meghajtású járművet itthon gyártó és fejlesztő tulajdonossal is megtalálták a közös hangot. Mire kiszálltak, fejben már szinte kész volt az üzleti modell is – egymásra néztek és elhatározták, hogy belevágnak. Úgy gondolták, hogy a furcsa alakú, elektromos meghajtású hajó sikert arathat a Balatonon bérelhető járműként – csak az üzleti modellt kellett összerakni.

A mai napig nem tudom megmondani, hogy a pandémiás válság jó vagy rossz hatással volt-e a vállalkozásunk indulására – mondja Balázs Péter, aki szerint végül ennyire kedvező kondíciókkal aligha kaptak volna hitelt máskülönben, miközben a kereskedelmi bankoknál azért nem feltétlenül fogadták tárt karokkal a kijárási korlátozásokkal egy időben induló turisztikai vállalkozást. A Magyar Fejlesztési Bank kezdő vállalkozásoknak szóló, Pénzügyi Vállalkozásokon keresztül igénybevehető konstrukcióját azonban szinte rájuk szabták: a hajó 23,5 milliós vételárából 20 milliót finanszírozott a bank pénzügyi partnere – a vállalkozásba fektetett tőkéből így jutott marketingre, amit turisztikai vállalkozásként egyébként is és a távolabbi terveik miatt szintén fontosnak tartanak.

Az üzleti modellünk a megtérülést 5,5-6 évre teszi úgy, hogy eleve számoltunk a pandémia hatásával és konzervatívan terveztünk – hangsúlyozza Banka József, kiemelve, hogy menet közben is módosítani kellett: eredetileg úgy tervezték, hogy csupán interneten jelentkezők számára adják ki a hajót, egyfajta exkluzív charter szolgáltatásban, ahol az út mellé kiszolgálás, kapitány és persze megfelelő catering jár. Csakhogy a balatonfüredi mólón annyian akartak spontán beszállni a különleges hajóba és sétahajózni vagy egy-két órát eltölteni a vízen, hogy erre is lehetőséget teremtettek – ami az erre vonatkozó árazás kialakítása mellett például egy pénztárgép beszerzésével is együtt járt.

Ez nem is az első, hanem a nulladik évünk volt – teszi hozzá Balázs Péter, aki szerint nem csak a pandémiás helyzet (elmaradtak a külföldiek, ám élénk volt a belföldi forgalom) miatt nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, de azért sem, mert voltaképp a szezon vége felé, augusztusban kezdtek csak a hajóval. Igaz, ez a rövid szezon arra jó volt, hogy megtapasztalják, hogyan lehet üzemeltetni ezt a szolgáltatást: a két tulajdonos „maszekban”, a szabadsága terhére vitte az üzletet, állt a pult és a kormánykerék mögött. Ez a tanulási időszak jó volt arra, hogy megtudjuk, milyen ember kell egy ilyen hajó üzemeltetéséhez, milyen stílus illeszkedik hozzánk – szögezi le Banka József.

Abban a tulajdonosok már most biztosak, hogy a nagyobb kényelmet és magas színvonalú szolgáltatást kínáló hajóra igény mutatkozik, kellett már foglaltság miatt lemondani megrendelést – a nagyobb tér, a szolgáltatáshoz alapból járó személyzet (vagyis, hogy van kapitány), a hajó megjelenése és a magas színvonalú catering mind olyan többletet jelentenek, amelyre van jelentős fizetőképes kereslet. Az is látszik, hogy a Balaton több ilyen hajót is elbírna – azért Balatonfüredről Keszthelyre már nem feltétlenül éri meg átmenni egyetlen bérbeadásért. Egy hajó nem hajó – teszi hozzá Banka József bepillantást engedve a középtávú tervekbe. Flottában nem feltétlenül gondolkodnának, inkább a franchise rendszer felé mozdulnának el: mint mondják, a hajó és a vállalkozás üzemeltetéséhez szükséges know-how, a végiggondolt márkaépítés, az egységes marketing jelent olyan többletet, amelyre támaszkodva tovább vihetik az üzletet más városokba. „Ez egy nagyon jó nyári családi vállalkozás lehet bárkinek, aki hajlandó egy autó árát befektetni az üzletbe” – húzza alá Balázs Péter, aki szerint persze még előttük áll néhány év az üzleti modell igazolására, de ezt követően aligha lesz kérdés, hogy megéri-e belevágni velük a magyar tenger meghódításába.

 

A Magyar Fejlesztési Bankkal együttműködő pénzügyi vállalkozás az Arteus Capital cégcsoport hitelezéssel foglalkozó partnere, az ArteusCredit Zrt. volt.

Az ArteusCredit Zrt.  2013 óta van jelen a magyarországi kkv-hitelezési piacon. Mint az MFB Zrt. hosszútávú hitelközvetítő partnere, olyan hitelprogramokban vállal aktív szerepet, amelyek a kkv-szektor erősítését célozzák. Segítségükkel a már jól működő vállalkozások további termékekkel, szolgáltatásokkal tudják bővíteni kínálatukat, a nehezebb üzleti időszakot élő vállalkozások pedig sikeresen tudják kezelni a nehezebb helyzeteket. 

Reagálva a jelenlegi válsághelyzetre és az ügyfelek igényeire az ArteusCredit Zrt. olyan hiteltermékeket közvetít, amelyek jelentős segítséget nyújthatnak a gazdasági nehézségek áthidalásában. Ilyen például az NHP Hajrá programra épülő MFB Krízis Hitel, amely a korábbiaknál jóval kedvezőbb és rugalmasabb hitellehetőséget nyújt az igénylők számára.

Az ArteusCredit a jelenlegi járvány miatti szigorú egészségügyi biztonsági környezethez igazodva is biztosítani tudja, hogy ügyfelei a lehető legrövidebb időn belül a legrugalmasabb módon, a legnagyobb szakmai támogatás mellett hozzájuthassanak a kívánt pénzforráshoz.

Kategória: Interjú Publikálva: