Egyéb

Facebook, Insta, vagy Titktok – mi legyen a platform?

A weboldal ma már nem elég, egy vállalkozásnak a közösségi médiában is jelen kell lennie ahhoz, hogy új ügyfeleket szólítson meg – halljuk mindenhonnan. Ám ha az ember dolgozni is akar, nem lesz ideje arra, hogy az összes felületre posztokat készítsen. Hogyan válasszunk?

Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram, Pinterest, YouTube és TikTok – az ember szinte belezavarodik a közösségi médiacsatornák sokszínűségébe, pláne, ha azt hallja „nem elég a weboldal”  vagy „tegye fel magát a Google térképre”. „Ha nincs fent az Instán, meg se történt” – mondják már a 35 év alattiak általánosan. Mindez azon kívül, hogy az Y generáció tagjai számára ma már a közösségi médiát nagyrészt a Facebookon kívüli tér jelenti, azt is jól mutatja, hogy a kommunikáció egyre inkább eltolódott a közösségi média felé. 

A sokféleség okozta problémát néhányan megpróbálják azzal áthidalni, hogy az elkészített tartalmat több platformon is megosztják – csakhogy ez nem minden esetben működik. Az Instagramon inkább a képek, az arra írt szövegek, GIF-ek keltik fel a figyelmet, és ki kell használni a csak adott időintervallumon belül látható, Story részben is publikált tartalmak lehetőségeit is (ennek a népszerűségét jól mutatja, hogy már a Facebookon is elérhető hasonló). Tehát itt jobb visszafelé is gondolkodni, Instán jól megélő tartalmakat érdemesebb megosztani a Facebookon is. Mert így, „visszafelé” már jobban működhet a tartalmak megosztása: ahogyan egy TikTok-videó is megosztható egy Instagram profilon, úgy egy Facebook posztban is – de azért ilyenkor is erős kompromisszumokat kell kötni. Valójában ugyanis adott platformnak mindig saját nyelvezete, önálló megoldásai vannak, ezeket érdemes használni és az adott közönséget megcélozni. Elképzelhető tehát olyan tartalom, amely változtatás nélkül közölhető mindenütt, de pusztán ez kevés lesz, mindegyik felület igényli a saját tartalmakat, már csak az eltérő közönség, az eltérő érdeklődés miatt is.
 
Problémát okozhat mindezeken felül az a kívánalom, hogy állandó és rendszeres jelenlétet követel meg mindegyik platform. A szakértők szerint a követő tábor építéséhez, megtartásához a Facebookon heti több, napi minimum egy posztot érdemes kitenni, mert az algoritmus szabályai miatt a követők 5-10 százaléka lát egy posztot. Aztán, ahogy nő a tábor, úgy kell emelni a tartalmak számát is. Egy százezres követői tábor már napi több jó posztot kíván meg. A posztok gyártása, a benne szereplő tartalmak, mint például az akciók, játékok, kérdések, reakcióra, megosztásra sarkalló ötletek vagy éppen sablonos, de napi érdeklődésre számot tartó tartalomtípusok kidolgozása stb., magában is elég sok energiát leköthet, ami mellett a beérkező kommentek követése, megválaszolása és a moderálás is időt és felkészültséget kíván meg.

Nincs más út tehát, választani kell: arra senkinek sem lesz ideje, hogy az összes felületre odaillő tartalmat készítsen, akár naponta többet is – valamikor ugyanis dolgozni is kell. Természetesen léteznek olyan szolgáltatók, amelyek a tartalom-készítés és menedzselés nehézségeit átveszik a vállalkozástól (a közösségi médiában, a hatékony kampányok szervezése és a hirdetések ma már egy külön szakma), de ezt azért meg is kell tudni fizetni (ilyenkor egy külső szakértő tanácsadó is segíthet kiválasztani a megfelelő felületeket); és ilyenkor is kell energiát fordítani az elérendő célok és tartalmak kidolgozására. A választás alapja két dolog lehet: az egyik, hogy mi az, ami kézre áll, vagyis, mi az a tartalomtípus, amit könnyedén el tudunk készíteni. Személyes kis videókban jó, a fényképek készítésében remekel, zseniális grafikonokban vagy látványos infografikákban gondolkodik, hosszabb videókat is el tud készíteni munkája közben? Fontosabb választási szempont lehet azonban az, hogy kit akarunk elérni: ezért érdemes azt megnézni, hogy a célcsoportunk milyen közösségi médiát fogyaszt, melyek a szokásai – és ehhez alakítani a közösségi média jelenlétet is.

Kapcsolódó cikkek:
A célcsoport választásáról itt írtunk.
A közösségi média oldalakat itt mutatjuk be.