Egyéb

Közösségi média: segítünk eligazodni a kavalkádban

A Twittert elfelejthetjük, a Facebookot aligha tudjuk megkerülni és nagyon is érdemes elgondolkodni egy TikTok fiók létrehozásán – legalábbis ami a hazai felhasználók jelenlegi aktivitását illeti. Néhány adattal segítünk eligazodni a közösségi médiatér széles választékában.

Az már nagyjából ismert, hogy a közösségi médiában a jelenlétét ma már szinte minden vállalkozásnak meg kell terveznie, különben nem lesz képes tartani a lépést – sem a versenytársaival, sem a platformok sokasága miatt a különböző fiókok kezelésével. A döntésben szerepet kell, hogy játsszon, hogy melyik platform az, amelyiket jól tudjuk kezelni, használni, ahol jól tudunk szerepelni, ugyanakkor az elődleges szempont mégiscsak az elérés: ott érdemes pénzt, energiát fordítani a marketingre, ahol az a legnagyobb hasznot hajtja, vagyis ahol leginkább elérjük a célcsoportjainkat. 
Összeszedtük a közösségi média oldalakról elérhető adatokat, hogy megkönnyítsük a választást.

Facebook
A még ma is működő legrégebbi (a hazai indulás időpontja 2008) közösségi média oldal a legnagyobb Magyarországon és persze a világon (globálisan 2,7 milliárd felhasználóval). Hazai felhasználóinak száma 2022 elején megközelítette a 7,4 milliót, vagyis tulajdonképpen az egyébként a szolgáltatásból kizárt 13 év alattiakon kívül kevesen maradnak ki. A felhasználók nagyobb része azonban idősebb, a 34 év alatti generáció inkább más platformokon van hangsúlyosabban jelen (a Facebookot sokan csak a Messenger miatt használják ebben a fiatalabb korcsoportban). Egy korábbi felmérés szerint a Facebookot a teljes magyar lakosság 94 százaléka ismeri, 85 százalék pedig legalább heti szinten használja – ezért is mondják, hogy sokak számára kötelező itt a megjelenés.

Instagram
A képek és rövid videók megosztásán alapuló közösségi platform a második legnagyobb ilyen felület a világon (felhasználóinak száma 1,2 milliárd). Magyarországon 3 millióan használják, valamivel nagyobb a fiatalok aránya – a 34 év alatti generáció itt a felhasználók 50 százalékát teszi ki, míg a Facebook esetében nagyjából a népességnek megfelelő eloszlást látunk (pontosabban: a fiatalok ott inkább már picit alulreprezentáltak). A felmérések szerint az Instagramot a lakosság közel 70 százaléka ismeri, azonban csak 30 százalék használja.

YouTube
A videómegosztót hol a közösségi csatornák közé sorolják, hol nem – a besorolás leginkább a felhasználás jellege miatt kérdéses. A statisztika 7,3 millió felhasználót regisztrált Magyarországon, a felmérések szerint a csatornát nagyjából a magyarok 90 százaléka ismeri és 67 százaléka használja is heti rendszerességgel, ám a többség csak megnéz egy-egy videót és nem iratkozik fel csatornákra. Nem jellemző ráadásul a személyes csatorna (vagyis a csak ismerősöknek szóló tartalom, ami más közösségi médiumoknak jellemzőbb sajátja – igaz, a legfrissebb versenytárs, a TikTok sem épít erre. Ugyanakkor a TikTok generálta verseny miatt a YouTube is elindította saját, rövid videókra építő platformját a Short-ot, amely hamarosan megjelenik magyar felülettel is.

TikTok
A kínai alapítású, rövid videókra alapozó csatorna exponenciális növekedést tudhat magáénak az elmúlt években, felhasználóinak száma átlépte az egymilliárdot, és a csatornán a legfrissebb statisztikák szerint havi kétmillió aktív magyar felhasználó van jelen. A közhiedelemmel ellentétben a csatorna már nem csak a fiataloké: a nézők 25 százaléka 45 év feletti, igaz azért még mindig a Z generáció van többségben: a 24 év alattiak a felhasználók 56 százalékát teszik ki (18 éves kor alatt ez az arány 9 százalék), míg a 25-34 éves korosztály (nagyjából az Y generáció) itt a résztvevők alig több mint 20 százalékát adja csupán. A leginkább a telefonos applikációra építő csatornán egy átlag felhasználó közel 70 percet tölt az egy-két perces videók nézésével. A felhasználók naponta többször is visszatérnek a csatornára, amelyet emiatt is különösen addiktívnak mondanak.

LinkedIn
Az üzleti kapcsolatok létesítésére alkotott közösségi csatorna felhasználóinak száma világszerte sem éri el a 400 milliót, Magyarországon 1,1 millió felett van ez a szám. A legnagyobb arányban a 25-34 évesek képviseltetik magukat (60 százalék feletti részesedéssel), míg további 20 százalékot tesz ki a 34-54 évesek csoportja. Kiemelkedő a felsőfokú végzettségűek aránya a platformon (66 százalék), másként nézve: minden tizedik diplomás használja a felületet. Igaz, a belépések száma nem magas, heti rendszerességgel mindössze a lakosság 3 százaléka használja.

Twitter
A mikroblog csatorna alapvetően az SMS korszak gyermeke – a közzétett tartalom egy sms hosszúságú (280 karakter) lehet és alapításától kezdve, a 2010-es évek közepéig töretlen volt a fejlődése. A felhasználók számának növekedése azonban azóta lassult, és a több mint 350 milliós tábor ma már nem jelenti a világ élvonalát – annak ellenére sem, hogy az Egyesült Államokban ez még mindig népszerű csatorna a gondolatok közlésére (Trump elnökségének idején tulajdonképpen elsődleges hírforrássá is vált a csatorna). Magyarországon azonban – valószínűleg a nyelvi korlátok miatt is – egyáltalán nem örvend nagy népszerűségnek, kevesebb, mint 450 ezer hazai felhasználója van.

Snapchat
Az eltűnő üzenetekre (leginkább képekre) alapozó csatorna felhasználóinak száma 1,1 millió Magyarországon, míg világszerte 240 milliót közelít a számuk. A fiatalok csatornájaként indult alkalmazásnak nem sikerült az ami a TikToknak, vagyis a növekedése jelentősen lelassult a kezdeti lendület után, és nem sikerült az idősebb korosztályokat meghódítania. Ezért viszont a Z generáció körében jelentős az elkötelezettség iránta – a felmérések tapasztalata szerint ugyanis a fiatalok előszeretettel használnak olyan közösségi média csatornákat, amelyekben ők alkotják a felhasználók zömét.

Pinterest
A tematikus képmegosztó oldal leginkább a nők körében népszerű a világon és Magyarországon is. A közel 1,5 millió hazai feliratokozó 80 százaléka nő, ám a korosztályi megoszlás nagyjából egyenletes. A felmérések szerint a médiumot a hazai lakosság 47 százaléka ismeri és 18 százaléka legalább heti szinten használja.

Kapcsolódó cikkek:
A célcsoport választásáról itt írtunk.