Egyéb

Gyors segítség a gyors váltáshoz

A korlátozások időszaka alatt is nőtt és fejlődött a tatabányai Pomodoro 

Gyorsan reagáltak a vírushelyzet kihívásaira, így a zárvatartás idején a kiszállítás és az elvitel pótolta a kieső helyi fogyasztás bevételeit a tatabányai Pomodoro Étteremnél és az érdekeltségükbe tartozó Gála Korzó cukrászdánál. Az MFB Kamatmentes Újraindítási Gyorskölcsönét valóban az újraindítás miatt vették fel: az  újbóli helyben történő éttermi fogyasztás új étlapot kívánt, ami jelentőseb alapanyagbeszerzéssel járt együtt.

Valódi családi vállalkozás a Pomodoro Tatabányán: 2008-ban szinte egyszemélyes vállalkozásként indult, a tulajdonos maga sütötte a pizzát, ő is szolgált fel. Hamar híre ment a pizzának, a cég pedig szépen növekedett: a megyében ez az egyik legforgalmasabb étterem, a pizzák és az à la carte mellett menüs étkeztetést is kínálnak, vállalják rendezvények szervezését külső helyszíneken is, és 2019-ben megnyitották a Gála Korzót, amely a térség legjobban felszerelt, minőségi alapanyagokból dolgozó cukrászdája lett. A vállalkozás ma 30 főt foglalkoztat (családias jellegben – a munkatársak igényeihez is igazodó beosztási renddel, így a közösség miatt náluk rendkívül alacsony a fluktuáció). Tapasztalataikat, tudásukat a kollégák megosztják a fiatalokkal: a Pomodorónál harmincan tanulnak is, vendéglátás szakirányon – a gyakorlati képzés mellett ők biztosítják az elméleti tudást is, hiszen számos mestert tudnak a munkavállalóik között.
„Szerencsére a válság minket annyira nem viselt meg” – mondja Hodai Kristóf üzletvezető, hangsúlyozva: amikor tavaly márciusban a kormány meghirdette a vészhelyzetet, azonnal összeült a vezetőség és azon kezdett el gondolkodni, mit tegyenek, ha az éttermi kiszolgálás nem lesz lehetséges. Miután a Pomodorónak volt saját kiszállítási rendszere – 6-8 futárral dolgoztak folyamatosan Tatabányán és környékén – az étterem esetében egy étlapváltás első körben elegendő is volt: az egyszerűbb fogások felé mozdultak el, hiszen ezek a kiszállításkor jobban megőrzik a minőségüket, miközben otthon inkább ezeket fogyasztják az emberek. Az ötletet visszaigazolták a vendégek is: ezen a területen 50-60 százalékkal nőtt a forgalom. Nehezebb volt a váltás a Gála Korzó esetében: a cukrászdának ki kellett alakítani az online rendelési rendszerét, ám a kiszállítással nem volt gond: a pincérek autóba ültek és házhoz vitték a süteményeket, sőt, még a fagylatot is.
„Egyetlen munkavállalót sem bocsátottunk el, sőt, azon kellett gondolkodnunk, hogy miként lehet további erőforrásokat bevonni” – meséli Hodai Kristóf, aki szerint ők a leállás alatt sem álltak le: az éttermet is korszerűsítették, készülve az újranyitásra.
A Magyar Fejlesztési Bank Kamatmentes Újraindítási Gyorskölcsönét szinte azonnal felvették. Tudták ugyanis, hogy szükségük lesz tőkére ahhoz, hogy ismét megnyissák az éttermet a helyben fogyasztás előtt. „A kölcsön gyors segítség volt az újranyitáshoz” – emeli ki az üzletvezető. Az éttermi fogyasztás ugyanis más: kicsit elegánsabb alapanyagokkal (lazac, bélszín) dolgoznak, amelyek beszerzése komolyabb tétel, de az italkészlet újratöltése, az új étlap elkészítése, nyomtatása is jelentősebb összeg.
A nyitás óta eltelt időszakban egy problémájuk adódott: az időjárás. A Pomodoro kapacitásának kétharmadát a terasz adja, ám az elmúlt két hónapban mindössze egy hét volt Tatabányán, amikor nem esett az eső. Szerencséjükre azok, akik korábban „rászoktak” a rendelésre, az esős időben sem döntöttek másként – így nagy baj nincs, felkészülten várják a napsütést és a vendégeket.