Hogyan tartható karban és fejleszthető a vezetők, munkatársak tudásszintje a kor követelményeinek megfelelően? A tehetséges és ambiciózus kollégák alapelvárása munkáltatójuk felé, hogy rendszeresen biztosítson számukra megfelelő mennyiségben és minőségben képzési lehetőségeket. Cégvezetőként azonban nem kell feltétlenül a hagyományos modellben gondolkodni, és rögtön felnőttoktatási intézményekhez vagy trénercégekhez fordulni. Az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány edukációs és tudásmenedzsmentre vonatkozó tippet.

A koronavírus-járvány hozta virtuális világ végképp lebontotta a térbeli és időbeli korlátokat a kontinensek, országok, szervezetek között. Megtanultuk, hogy online olyan dolgok is megoldhatók, amelyeket korábban lehetetlennek hittünk, és ráébredtünk, milyen óriási tudáskincs érhető el a neten és a saját kollégáink körében. 
Ma már magától értetődő, hogy képzések, továbbképzések, oktatási pdf-ek, videók, prezentációk és akár időzítve megtekinthető információs anyagok is rendelkezésre állnak. Köztük akár világhírű egyetemek online kurzusai és természetesen a felsoroltakhoz kapcsolódó tudásellenőrző és vizsgamodellek is. 
Munkáltatóként még csak fel sem kell deríteni egyenként a lehetőségeket – bőven elég, ha a munkatársak tudtára hozzuk: ha szeretnék, a cég támogatja őket képzési törekvéseik megvalósításában, álljanak elő nyugodtan konkrét igényeikkel. 

Ne csak fizess, ösztönözz!
Ez a támogatás korántsem csak abban nyilvánulhat meg, hogy a cég kifizeti egy teljes kurzus költségeit – számos más módon segíthető és ösztönözhető a kollégák a folyamatos önfejlesztésre. 
Vannak vállalatok, ahol a képzések elvégzéséhez szükséges időt biztosítják a munkatársaknak, másutt a költségek finanszírozása fejében hűségidőt kérnek – azaz az érintett kolléga meghatározott ideig nem igazolhat át másik munkáltatóhoz. Megint másutt a kollégák egymást oktatják – mindenki arra, amit a legjobban tud. Egyik megoldás sem jobb vagy rosszabb a másiknál, a lényeg, hogy a kialakított céges képzési modell megfeleljen a dolgozók igényeinek. 
Szintén fontos, hogy időről időre vizsgálja felül a cégvezetés a kialakított gyakorlatot és ha szükséges, módosítsa. A Z- és a többi digitális bennszülöttnek tekinthető generáció tagjainak elvárásai ugyanis merőben különböznek az idősebbekétől. Aki figyelmen kívül hagyja ezt, lemarad a fiatal tehetségek megszerzéséről, megtartásuk pedig hosszú távon lehetetlenné válik számára. 

Nem csak a nyilvánvaló a hasznos!
A munkáltatók gyakran ragaszkodnak azokhoz a képzésekhez, amelyek közvetlen szakmai tartalmat, aktuális iparági tudást nyújtanak. Csakhogy számos más olyan terület van ma már digitális és egyre komplexebb ismereteket igénylő világunkban, amelynek ismerete, rutinszerű használata mindenkinek javára válik. Excel, CRM-rendszerek, Teams, Google Workspace, Asana, AirTable, BaseCamp – csak néhány a teljesség igénye nélkül azon digitális vívmányok közül, amelyek használata napi szinten megkönnyíti munkatársaink életét. Mégis biztosan kevesen vallanánk be, hogy egyáltalán nem ismerjük e programok működésének minden csínját-bínját, a profi használatban rejlő lehetőségeket. 

Sokat dobhatnak az együttműködési kedven, javíthatnak a belső konfliktuskezelési modelleken a csapatépítő tréningek, egészen egyszerű pszichológiai tesztek, netán egy coach is, aki támogatja az egyre magasabb szintekre igyekvő kollégákat a megfelelő képességek megszerzésében, személyiségük