Egyéb

Pénzt szerezni, de honnan?

Növekedési tervek kivitelezése, tevékenységi kör szélesítése, létszámbővítés, eszköz- és géppark fejlesztése, ingatlanvásárlás - számos olyan esemény történhet egy kisvállalkozás életében, amelyhez külső finanszírozásra van szükség. Összegyűjtöttük a legfontosabb lehetőségeket és azokat a szempontokat, amelyekre érdemes odafigyelni a siker érdekében!

Mielőtt a tulajdonos, illetve a management kiválasztja, hogy milyen módon szeretne külső finanszírozást bevonni a távlati üzleti céljai megvalósításához, érdemes elsőként összegyűjteni a legfontosabb döntési szempontokat. Kiszámíthatóság, átláthatóság, reális és teljesíthető hozamelvárások, a tőkebevonáshoz kapcsolódó, egyéb jogok és kötelezettségek listája, tervezhető mérföldkövek, adminisztrációs előírások, a kivitelezéshez szükséges munkaerő- és egyéb erőforrásigény – minden cégnek magának kell eldöntenie, melyek számára a leglényegesebb tényezők a finanszírozás formájának kiválasztásakor. A legtöbb cégvezető fontosnak tartja továbbá a szakmai-üzleti szempontok érvényesülésének garanciáit is, valamint a gyorsaságot és a tőkebefektető felelősségvállalását a tőkebevonások eredményességéért.

Pro tipp: az egyes konstrukciók kombinálhatók!

Pénz, paripa, fegyver, de honnan?

  1. A leginkább közismert finanszírozási eszköz a hitelfelvétel. Természetesen az aktuális makro- és világgazdasági helyzet függvényében számtalan ajánlattal találkozhat a cégvezető. Érdemes mindig körüljárni az államilag (kamat)támogatott vagy más módon könnyített konstrukciójú lehetőségeket, illetve megnézni, hogy az adott ágazatra vonatkozóan nincs-e valamilyen speciális, a kkv kitűzött céljait éppen támogató ajánlat.
  2. A másik módszer a kötvénykibocsátás – ilyenkor ugyan számos további feltételt kell teljesíteni a jogszabályok alapján, de ennek a megoldásnak az az előnye, hogy a cég csak a maga kockázatát futja, vagyis nem fizeti meg azokat a felárakat, amelyeket a kereskedelmi bankok a másutt elszenvedett esetleges veszteségek kiegyenlítése érdekében szoktak beépíteni az áraikba. 
  3. Gondolkodhat egy kis-és középvállalkozás befektetői, vagy kockázati tőke bevonásában is. Érdemes utánajárni a professzionális magántőke-befektetőtársaságok, üzletiangyal-klubok nyújtotta lehetőségeknek. Nem csak a hazai, hanem a nemzetközi vizeken is széles az ilyen szervezetek palettája. A sikerhez ugyanakkor ebben az esetben elengedhetetlen valamilyen innovatív, üzletileg is jól megtervezett ötlet, amelynek potenciális eredményei számszerűsíthetők.
  4. Opció lehet a terjeszkedést, diverzifikációt, vagy éppen az exportpiacok meghódításának tervét dédelgető kkv számára egy új tulajdonostárs bevonása is. Ebben az esetben fontos jó előre tisztázni, hogy az új belépő tud-e, akar-e szerepet vállalni a napi szintű operatív működésben. Sok fejfájástól és konfliktustól kímélhetők meg a felek, ha időben és pontosan megfogalmazzák a közös munka keretrendszerét. 
  5. A professzionális kockázati tőkebevonás mellett a kkv-k esetében is szóba jöhet az ún. közösségi finanszírozású (crowdfunding) fejlesztés. Számtalan sikersztori indult el így az elmúlt években, egészen különleges együttműködéseket hozott a közösségi média és az egész világot átszövő, internetalapú hálózatok ereje. Ugyanakkor ez az út egyben lehetőség is a termékötlet tesztelésére, annak életképességének bizonyítására: amennyiben az online kisbefektetők látnak benne fantáziát, akkor vélhetően vevőket is találhatunk a majdani termékre; és ez érdeklődés nagyobb befektetők fantáziáját is megmozgathatja…    
  6. Felvásárlás esetén valamilyen másik – általában versenypiaci – szervezet kebelezi be a céget. Ám ugyancsak rengeteg példa van arra, hogy egy ilyen tranzakció jókora lökést képes adni a fejlődni vágyó vállalkozásnak – ráadásul nem is feltétlenül tűnik el a cég addig felépített neve, brandje vagy éppen tulajdonosa a gazdaságtörténet süllyesztőjében. 
  7. Lehet gondolkodni a tőzsdei megjelenésben is. A tőkepiacra kilépni ugyan óriási munkával jár, amikor előírások garmadájának kell megfelelni, ám mindezt számtalan kedvező mellékhatás ellensúlyozhatja. A tőzsdei jelenlét önmagában jó reklám a cégnek (például megjelenési lehetőséget teremt az újságokban) és a befektetői, megrendelői, beszállítói bizalmat egyaránt növeli, hiszen a parketten megkövetelt transzparencia, a szigorú vállalatirányítási követelményeknek való megfelelés eleve nagyobb biztonságot garantál; például egy hitelező banknak is. Nem utolsó sorban a tőzsdére lépéshez szükséges szervezeti fejlesztések növelhetik a cég hatékonyságát is.