Egyéb

Miért jó a felelősségvállás?

Környezettudatosság, zöld gondolkodásmód, jótékonyság, önkéntes munka, helyi kezdeményezések felkarolása, civil szervezetek támogatása, a társadalmi felelősségvállalás, azaz a CSR (corporate social responsibility) egyre nagyobb jelentőségre tesz szert a kis- és középvállalatok körében is. Számos előnye van az ilyen irányú szerepvállalásnak a kisebb cégeknél is. Ezekre mutatunk most példákat. 

Vonzza a munkavállalókat 
A bérfeltételek mellett, különösen a fiatalabb generációknál egyre nagyobb jelentőséggel bír, hogy jelenlegi vagy leendő munkahelyük tevékenysége és működése mennyire környezettudatos, ügyel-e az adott cég a szűken vett környezetében található helyi közösségek érdekeire, felkarolja-e a rászoruló társadalmi csoportokat - időseket, gyermekeket, hátrányos helyzetűeket, a valamilyen fogyatékossággal élőket. 
Ezek a szempontok is befolyásolják a fiatal tehetségek mozgását, döntéseit a munkaerőpiacon. Mindenki szeretne sokakat megmozgató, jó társadalmi ügyek mögött felsorakozó csapat tagja lenni, viszont kevesen büszkélkednek azzal, ha munkáltatójuk működése során kizsigereli a természeti erőforrásokat és nem járul hozzá a székhely vagy iroda környékének rendben tartásához. 
A társadalmi felelősségvállalásra így fontos szerep jut a toborzásban is. Jelenleg Magyarországon a kkv-k ilyen irányú tevékenysége még mindig nem túl jelentős és ha van, akkor is kevésbé tudatos és következetes. A jó példák azt mutatják, könnyű kitűnni a konkurensek közül egy-egy jól megtervezett akcióval és érdemes ezzel foglalkozni, mert az érdekeltek egyre nagyobb mértékben értékelik a CSR aktivitásokat.

Helyi szinten ismertebbé tesz
Nem elhanyagolható előnye a társadalmi felelősségvállalási projekteknek az sem, hogy ismertebbé teszik az adott céget, hiszen egy-egy aktivitás során számos új személyes kapcsolat jöhet létre és a már meglévőket is ápolja, erősíti.
Ezek az ismeretségek további előnyökkel járhatnak akár üzleti és szakmai, akár magánéleti ügyekben vagy mondjuk a további CSR-tevékenységek szervezése kapcsán. Minél jobban ismeri valaki környezetének aspektusait, annál komplexebb tervekre alapozhatja ott a működését.

Kiváló marketingeszköz
A CSR tevékenységekről szóló kommunikáció kitűnő marketingeszköz is egyben, amely akár új vevőket, fogyasztókat, ügyfeleket is bevonzhat - hasonlóan az e terület iránt érzékeny munkavállalókhoz. De az ilyen, nem profitorientált együttműködések révén új céges partnerkapcsolatok is kialakíthatók, eltérő szervezeti és munkakultúrák is megismerkedhetők.
Országszerte számos fenntarthatósági verseny zajlik évről évre, ezek szinte mindegyikének van már kisvállalkozásoknak meghirdetett kategóriája, ahol az érintettek bemutathatják jó gyakorlataikat, mintaprojektjeiket és a jellemzően szakmai zsűri által adott értékelések után tovább fejleszthetik fenntarthatósági tevékenységüket. Egy-egy elnyert díj nem csak jól mutat az iroda falán, a céges honlapon, Facebook-oldalon vagy éppen a helyi újságban, de a megszerzésében együtt dolgozó csapat számára is fontos visszajelzés és emlék egy ilyen eredmény. 

Formálja a céges kultúrát, jótékonyan hat az alapértékekre
Egy felelősségvállalási projekt már önmagában érték, hiszen például az idős- vagy gyermekotthonok lakói, akikhez eljutnak a cég önkéntesei, biztosan nagy örömmel fogadják majd a segítséget és a programokat. A helyi közösség is hálás lesz egy-egy közterület rendbe tételéért, a zöld intézkedéseknek köszönhetően pedig még a céges rezsiszámlák is csökkenhetnek. 
Mindemellett azonban a vállalati alapértékek, a belső kultúra formálásában is nagy jelentősége van annak, ha egy cég és annak vezetői elkötelezik magukat a környezettudatos projektek vagy éppen a hátrányos helyzetű csoportok támogatása mellett. 
A CSR aktivitásokban résztvevő kollégák emellett még jobban megismerik egymást, sokkal összetartóbbak lesznek, ami nem csak a csapatszellemet, de a cégük, munkáltatójuk iránti lojalitást is erősíti.