Egyéb

Mert kell egy csapat: a csapatépítés titkai

A vállalkozás hatékony és eredményes működéséhez elengedhetetlen, hogy a munkatársak az egyéni feladatok teljesítése mellett egymást erősítve, csapatként is gondolkodjanak. A munkahelyi közösségek fejlesztésére az egyik legszélesebb körben használt tevékenység a csapatépítés. Az ilyen események, tréningek segítenek a hatékony munkakapcsolatok kialakításában, fejlesztésében, a célok összehangolásában, a munkatársak közötti problémák kezelésében és a csapattagok szerepének tisztázásában.

A csapatépítés olyan tevékenység, amelynek célja a csoporton belüli kapcsolatok kialakítása, fejlesztése, megerősítése azért, hogy megőrizzük vagy javítsuk a csapat teljesítményét. Tágabb értelemben minden közösen eltöltött idő csapatépítés, így akár a szórakozás vagy sport is. Ugyanakkor nem biztos, hogy egy jó hangulatú esemény önmagában képes hatni a csoportfolyamatokra. A csapatépítés nem azonos a céges oktatással, képzéssel sem. A csapatépítés akkor tud működni, ha a csapatmunkára fókuszál, erősíti a kollégák közötti bizalmat és kötődést, hatással van az egymás közötti kommunikációra és az együttműködésre.

Gyakori félreértés a csapatépítéssel kapcsolatban, hogy minél egyedibb, annál jobb. Ennek egyik oka, hogy sok cégnél már régebben szerveznek különféle csapatépítő programokat, és rendre valami olyat szeretnének, ami még nem volt. Egy csapatépítő tréning azonban akkor lehet igazán sikeres, ha valamilyen okkal, céllal tartják, igazodik a vállalkozás stratégiájához, reagál a céget érintő aktuális kihívásokra, problémákra. A csapatépítés egy problémamegoldási eszköz, amelynek valamilyen formában az üzleti életet kell szimulálnia. Az eredményes csapatépítéshez egyértelművé kell tenni, hogy mit miért csinálunk, és a programnak valódi értéket kell képviselnie.

Egy csapatot, - legyen szó akár egy szurkolói közösségről, vagy egy céges kollektíváról - a közös vágyak, a specifikus célok és a világos szabályok határoznak meg. Ezek a szabályok arra vonatkoznak, miként dolgozik együtt a csapat, hogyan hoznak döntéseket, hogyan oldanak meg problémákat vagy hogyan osztanak meg információkat. A hatékony működéshez a csapatoknak szükségük van olyan kompetenciákra is, mint például a kommunikáció vagy a döntési képesség. Fontos mindemellett, hogy a csapat teljesítménye mérhető legyen, hogy képes legyen mind egyénileg, mind kollektívaként kihozni magából a legtöbbet.

Egy vállalkozás életében, a működés különféle szakaszaiban eltérő képzésre lehet szükség. Induláskor, amikor feláll egy új csapat, az a legfontosabb, hogy a kollégák megismerjék egymást és a csoportfeladatokra fókuszáljanak. Ezt követően kialakulnak az erőviszonyok, akár konfliktusok is elképzelhetők, amelyeket kezelni kell. Megint csak más helyzet, amikor egy csapat már összeállt, és a hatékony együttműködés fenntartása a cél. Tematikusan is jelenthet mást és mást a csapatépítés. A projektteamekben, ahol például az a feladat, hogy kifejlesszenek egy új terméket, fontos lehet, hogy egyetértsenek a közös célokban, szabályokban, kialakítsák a közös kommunikációt. Vezetői csapatépítéseken fontos lehet a stratégiával és a jövő tervezésével foglalkozni.

A csapatépítés akkor eredményes, ha ennek köszönhetően a munkatársak hatékonyabban dolgoznak együtt és javul a vállalkozás teljesítménye. A tréning sikerét szintén lemérhetjük a produktivitás növekedésén, valamint a felelősségvállalás és a motiváció terén, no meg a jobb munkakörnyezet, gyorsabb válaszkészség és kreatívabb, innovatívabb problémamegoldás terén is. Ugyanakkor már az is fontos eredmény, hogy javul a kollégák közötti kommunikáció, fejlődnek az interperszonális kapcsolatok.