Megtérül a minőségbiztosítás
Jelentősen növeli a piaci siker esélyét egy jól működő minőségbiztosítási rendszer bevezetése a kis- és középvállalatok körében is. Ráadásul hozzájárul a szükségtelen kiadások csökkentéséhez, javítja az innovativitást és potenciális lehetőséget kínál arra, hogy nagyvállalatok beszállítójává váljon a társaság.
Akármilyen területen tevékenykedik is egy vállalkozás, az egyenletes, kiszámítható, ellenőrizhető produktum kulcsfontosságú – legyen szó konkrét termékről vagy szolgáltatásról.
A vevők, ügyfelek, vendégek jogos elvárása, hogy minden alkalommal ugyanolyan jó minőségben jussanak hozzá az általuk választott árucikkhez, kiszolgáláshoz. Senki sem szeret fölöslegesen kockáztatni és senki sem örül annak, ha ugyanazért a pénzért egyszer kiváló minőségű, máskor közepes vagy éppen pocsék színvonalú ellenszolgáltatást kap.
A következetes, állandó minőség biztosításához mindenképpen érdemes ügyelni az alábbiakra:
- a munkafolyamatok pontos, az érintett munkatársak számára elérhetővé tett definiálása,
- az egyes részfolyamatok ellenőrzéséért felelős személyek ki- és megnevezése,
- a felhasznált, beépített anyagok, alkatrészek rendszeres elemzése, azaz a beszállítók, alvállalkozók időről időre történő felülvizsgálata,
- a legkockázatosabb munkafázisok azonosítása és intézkedési terv készítése a potenciális hibalehetőségek kiküszöbölésére,
- szükség esetén, illetve a tevékenységre vonatkozó jogszabályokban foglalt előírásoknak megfelelően professzionális minőségbiztosítási rendszer bevezetése és működtetése.
Egy jól működő minőségbiztosítási rendszernek rövid-, közép- és hosszú távon is számos előnye van. Ezek:
- elősegíti a magas szintű szolgáltatások, jó minőségű termékek előállítását, versenyképes áron,
- kellő, ám nem fölöslegesen nagy rugalmasságot biztosít,
- keretbe foglalja a cégnél dolgozó szakemberek lehetőségeit, kötelezettségeit,
- utánkövethetővé teszi a folyamatokat,
- kiküszöbölhetővé válnak a hibák,
- csökkenti a termeléshez kapcsolódó fölösleges és szükségtelen kiadásokat,
- szakértők és több kutatás egybehangzó következtetése szerint a kis cégek esélye nőhet arra, hogy sikerrel vegyék fel a versenyt a nagyobb vállalkozásokkal, ha szabványokat alkalmaznak és előtérbe helyezik a minőségszemléletet,
- a minőségbiztosítási rendszerek bevezetése segíti, hogy fix mennyiségben és állandó, magas minőségben tudják gyártani a vevő által igényelt termékeket,
- nemzetközi kutatások szerint azok a kis- és középvállalatok, amelyek a működésük során minőségügyi szabványokat alkalmaznak, jövedelmezőbbek és nagyobb eséllyel válnak nagyvállalatok beszállítóivá, emellett többet exportálnak és innovatívabbak,
- a minőségmenedzsment a fejlődés és terjeszkedés egyik hajtóeleme lehet, emellett jó alapot biztosít a cégen belüli folyamatok tüzetes feltérképezésére, ellenőrzésére és racionalizálására.
Egy nem megfelelően kiépített rendszer, hozzá nem értő tanácsadó vagy belső munkatárs könnyen túldokumentáláshoz, azaz az adminisztrációs terhek elharapódzásához vezethet. Mindenképpen érdemes kiküszöbölni ennek veszélyét és bevezetés előtt a költségek mellett például tanácsos kiszámolni a megtérülési időt, valamint az éves üzleti tervben részletezni a célokat, illetve az azokhoz rendelt erőforrásokat.
Elkötelezett vezetők/tulajdonosok nélkül nem létezhet sikeres minőségbiztosítás ésellenőrzés, ezért kulcsfontosságú, hogy első lépésként ők tegyék le voksukat e terület felépítése, működtetése és fejlesztése mellett.