A weboldal léte szinte kötelező, de ha nem találják meg, nem mennek oda az ügyfelek, kidobott pénz a létrehozása. Az ugyanis már nem elég, hogy a cég nevét beírva a vállalkozás megtalálható az interneten. A keresőoptimalizálás (SEO) arról szól, hogy azok, akik éppen olyan szolgáltatás vagy termék iránt érdeklődnek, amelyet árulunk, ne a kereső 12. oldalán bukkanjanak rá a cégre. 

A weboldal a cég internetes kirakata, nem mindegy, hogy hányan mennek el előtte. Ha nem lehet a kirakatot megtalálni, kevesebben nézik meg: fontos kérdés, hogyan kerülhetünk a potenciális partnerek szeme elé. 

A weben a felhasználók kereséssel indítják a tájékozódást és általában azokat az oldalakat nézik meg, amelyeket az elsők között hoz fel a keresőjük – jellemzően a Google. Lehet persze itt is hirdetni – ezzel az úgynevezett organikus találatok fölé soroltatni a vállalkozást-, de ennél olcsóbb és sokkal hosszabb távon ható módszer, ha az oldalt úgy rakjuk össze és olyan tartalmakkal bővítjük, hogy azt könnyen meg lehessen találni. Pontosabban: hogy az oldalt a keresőmotorok akkor találják meg és értékeljék a legjobb találatok egyikének, amikor pont a potenciális vásárló keres. A keresőoptimalizálás (SEO) éppen erről szól.

A keresőmotorok három szempont szerint értékelik az oldalt. A technikai paraméterben azt nézik, mennyire gyorsan tölt be az oldal vagy van-e például mobilbarát verziója. Megvizsgálják, hogy hányan és honnan hivatkoznak az oldalra – vagyis mennyi az oda mutató külső linkek száma. És természetesen megnézik, hogy mennyire releváns a tartalma a keresés szempontjából. Persze fontos, hogy az oldalon legyen érdekes tartalom (cikk, videó, fotó, infógrafika) is arról, amire a keresés szól, de még fontosabb, hogy tartalmazza azokat a kulcsszavakat, amelyekre a felhasználó rákeresett. Még jobb, ha a kulcsszó a cikk vagy az oldal címében, sőt, ha magában az url-ben szerepel, de az is hasznos, ha a cikkhez, oldalhoz tartozó kulcsszavak egyike is ez. 

Hogyan döntsük el, hogy melyek ezek a kulcsszavak? Érdemes megnézni, mire keresnek a felhasználók, ha azon szolgáltatás, termék iránt érdeklődnek, amelyet kínálunk. Egy fodrászatnak például érdemes lehet tartalmat kínálni a hajfestésről és a hajvágásról is, de még fontosabb lehet, hogy a hajról általában beszéljen. Azt, hogy milyen tartalmat kínáljunk és milyen kulcsszavakat használjunk, egy ingyenes keresővel is megnézhetjük: a Google Trends ebben hasznos segítség. Itt meg lehet vizsgálni, hogy a különböző kulcsszavakra mennyit kerestek rá felhasználók – és mindjárt kiderül, hogy például a fodrászatot nagyjából ugyanannyian írták be a keresőbe, mint a barbert, de ennél is többször kerestek a „haj” kifejezésre, miközben a hajvágásra fele annyian. Ebből levonhatjuk a következtetést, hogy mely szavaknak kell például a címben szerepelni (hiszen ezeket előrébb sorolja a keresőmotor a találatoknál). 

Egy már működő weboldalnál pedig jól jön a Google Search Console tanulmányozása – ez az ingyenes szolgáltatás azt mutatja meg, mely keresésekből jött látogatás az oldalra, kik kattintottak rá és mely weboldalak tartalmaznak a honlapra mutató linket. Ellenőrizhető például az is, hogy mennyire mobil-barát az oldal. Statisztika segít eligazodni abban, hogy jó-e az oldal beállítása SEO szempontból – ha a vállalkozás számára releváns szavak eredményeztek találatot, akkor megnyugodhatunk, ha azonban olyanok, amelyeknek kevés köze van a céghez, érdemes elgondolkodni a weboldal módosításán.