Egyéb

Jó kapcsolat kiépítése a médiával: kisvállalkozásoknak sem lehetetlen!

Sokféleképpen ki lehet tűnni a tömegből, a lényeg mindig az, hogy gondoljuk végig, mitől egyedi, miben tér el a megszokottól a cégünk vagy annak valamelyik működési fázisa. Egy különleges projekt, szakember, történet, újítás vagy épp juttatás nagy eséllyel a média képviselőit is érdekelni fogja. Adunk néhány tippet, hogyan alakítson ki egy kisvállalat kölcsönös előnyökön alapuló együttműködést az újságírókkal, szerkesztőkkel!

A jó médiakapcsolatok számos olyan lehetőséget, megjelenést biztosíthatnak egy kis- és középvállalkozás számára is, amelyek révén az adott cég közvetlenül, saját fő üzeneteit, értékeit közvetítve érheti el a vásárlóit, ügyfeleit. Az effajta együttműködések előnyei közé tartoznak az ún. organikus megjelenések, azaz a nem fizetett reklámok, hirdetések, PR-cikkek, valamint például a potenciális meghívások a jelentősebb médiafigyelmet generáló eseményekre (országos vagy nemzetközi konferenciákra, kerekasztal-beszélgetésekre, vitaestekre stb.).

A médiával való kapcsolattartás lehet spontán, ad hoc jellegű, például egy ismerős újságírón, szerkesztőn, riporteren keresztül. Aki azonban hosszabb távon is szeretné kiaknázni a nyomtatott, digitális és elektronikus sajtóban rejlő lehetőségeket, annak érdemes stratégiai szintre emelni ezt a témakört, azaz éves tervet összeállítani a célokkal, felelősökkel, valamint a tervezett események, kommunikációs anyagok listájával.

Személyes és érdekes

Mindenekelőtt érdemes időt, energiát fordítani egy olyan újságírói kör kialakítására, amelynek tagjai – meggyőződve az adott cég szakmai kvalitásairól, vagy éppen felelősségvállalási projektjének példaértékű kivitelezéséről – rendszeres kapcsolatban állnak a vállalkozással vagy annak dedikált szereplőivel. A személyes kapcsolat az egyik legfontosabb letéteményese a sikeres együttműködésnek a sajtóval, emellett azonban természetesen időről időre szükség van olyan szakmai információkra, elemzésekre, állításokra, amelyek hírértékkel bírnak a szélesebb olvasó-/nézőközönség vagy a hallgatók számára. 

Ezek az információk vonatkozhatnak a cég valamely különleges projektjére, jelentős szakmai eredményt elérő munkatársára, boncolgathatják az aktuális iparági trendeket, a jövőre vonatkozó kilátásokat, vagy éppen bemutathatnak egy unikális HR-folyamatot, béren kívüli juttatási elemet. Sokféleképpen ki lehet tűnni a tömegből, a lényeg mindig az, hogy gondoljuk végig: miben egyedi és különleges, azaz miben tér el a megszokottól a vállalkozásunk vagy annak valamelyik működési fázisa.

Informatív és különleges

Ha egy-egy érdekes projekt adódik, legegyszerűbb, ha közvetlenül – telefonon, e-mailben – keressük meg a médiakapcsolatainkat, röviden bemutatva, hogy miről szeretnénk beszámolni. Vagy választható az a megoldás is, hogy a cég sajtóközlemény formájában juttatja el az információkat a közönséghez. Utóbbi esetben szükség lesz egy használható sajtólistára, azaz az adott témával foglalkozó szerzők, szerkesztők, illetve a szerkesztőség által ténylegesen használt e-mailcímek gyűjteményére. A legtöbb portál impresszumában megtalálhatók a vonatkozó e-mailcímek, vagy telefonon megérdeklődhetők. 

A közlemények összeállításához természetesen javasolt profi szövegírót, kommunikációs szakembert, jelentősebb éves büdzsé esetén kommunikációs ügynökséget szerződtetni. Aki összetettebb médiakommunikációra készül – PR-cikkek, bannerek elhelyezése, sajtótájékoztatók menedzselése, intenzív social media jelenlét, esetleg belső kommunikációs feladatok – annak mindenképp érdemes profi csapattal dolgoznia, akár egy nyílt vagy meghívásos tender után.