Inspiráció cégfejlesztéshez: honnan érkezhet az ihlet?
Olykor elég egy gondolatébresztő újságcikk, egy szakmai rendezvényen kapott tipp, míg máskor a működési költségek tételeinek tüzetes átvizsgálására van szükség ahhoz, hogy egy cég vezetője ihletet kapjon a további fejlesztésekhez, a hatékonyabb üzletpolitika megvalósításához. Mutatjuk, milyen irányba érdemes elkezdeni gondolkodni!
Hogyan tehetném még jobbá, hatékonyabbá, dinamikusabbá, láthatóbbá, sikeresebbé, versenyképesebbé, válságállóbbá a cégemet? Talán nincs is vezető, akinek ne fordulna meg a fejében valamelyik kérdés.
Hogy honnan meríthet ihletet az ember? Nos, a jó hír az, hogy szinte bárhonnan – igaz, hogy a megvalósítás mikéntje már egészen más lapra tartozik.
Földhöz ragadt hatékonyságfejlesztés
A cégfejlesztési paraméterek kiválasztásának legegyszerűbb és legföldhözragadtabb módja, ha végigvesszük a számszerűsíthető működési tételeket és ezek megváltoztatásával próbálunk versenyelőnyhöz jutni. Érdemes időről időre feltenni az alábbi kérdéseket:
- Adó- és kiadásoptimalizáció terén van-e lehetőség további javításra?
- Megfelelő-e a befektetések tervezése, időbeli, pénzbeli, helybeli strukturálása?
- A csapat felépítése, bővítése/csökkentése, átszervezése terén van-e valami teendő a hatékonyságnövelés felé vezető úton?
- Mekkora összegbe kerülne és potenciálisan mennyi bevételnövekedéssel járna új know how-k kidolgozása, bevezetése?
- Álláspontunk szerint növelhetők-e az eladások/az ügyfélszám új termékek bevezetésével, új piacokra lépéssel belföldön, illetve az exportpiacokon?
- A külső tényezők (kormányzati gazdaságpolitika, adórendszer, konjunktúra/recesszió, külgazdasági szabályozó) változása miatt szükséges-e valamilyen módosítást bevezetni a célok, eszközök, munkaszervezés területén?
Strukturális szemrevételezés
A napi működési gyakorlattól még egyet hátrébb lépve – szükség esetén – akár az egész vállalkozás léte újragondolható:
- Megfelelő-e a jelenlegi vállalkozási modell vagy felülvizsgálatra szorul? Figyelembe véve az aktuális gazdasági környezetet, gondolkodhatunk-e fizikai helyett például pusztán online jelenlétben a piaci szegmensünkben?
- Milyen, még kiaknázatlan lehetőségeket rejt a digitális megoldások világa?
- Milyen teendők állnak előttünk a szervezeti struktúra, -kultúra újjászervezése terén?
- Kellően markánsak, egyértelműek, illetve nem kívánnak-e újragondolást a vállalati értékek?
A vezetői képességek fejlesztésével párhuzamosan a vezető látás- és gondolkodásmódja is változik, ami szintén új színeket és megoldásokat hozhat a cég életébe.
Hálózat-alapú gondolkodás
Mindig tanulságos megfigyelni, hogy mit csinálnak mások, de különösen azt, hogy mit csinálnak másképp:
- Hol és hogyan ad el a konkurens vállalat?
- Milyen marketingstratégiát követ?
- Hogyan és kikből építi fel a csapatát?
- Milyen gyorsan és miképpen reagál a piaci kihívásokra?
- Hová csoportosítja át erőforrásait?
- Mit csinál a digitális térben?
Érdemes megvizsgálni azt is, hogyan profitálhat a cég a vezetők, illetve a szakmai network révén. Akadnak-e még kiaknázatlan lehetőségek ezen a téren?
A szakirodalom és a gazdasági, szervezet- és vezetőfejlesztéssel kapcsolatos újságcikkek olvasása révén is kaphat az ember jó tippeket a továbblépésre.
Emellett átgondolásra érdemes az is, hogy mit adhatnak a cég és a tulajdonosok látásmódjához a coach-ok, trénerek és más segítő foglalkozásúak.
Inspirálódni bárhol, bármikor, bárhogyan lehet – a lényeg az elköteleződés a változtatás, az újdonságok iránt.