Home office: Áldás vagy átok?
A távoli munkavégzésnek számos előnye, de azért néhány hátránya is akad. Hogyan hat a home office a csapatra, a hatékonyságra, a profitabilitásra, a rugalmasságra és a költségekre? Összegyűjtöttük a távmunkalehetőségek bevezetése előtt megfontolandó szempontokat.
A Covid-járvány hatásai bebizonyították, hogy az igazán közvetlen termelő-gyártó és szolgáltató tevékenységen kívül kevés olyan területe van a gazdaságnak, ahol a munkatársak személyes jelenléte vagy annak legalább egy része ne lenne távmunkából is megoldható.
Home office, online munkavégzés, otthoni faladatellátás - nevezzük bárhogy, ezekben az esetekben mégiscsak arról van szó, hogy a munkavállaló saját lakásából, házából, bérleményéből, illetve nyaralójából vagy akár kedvenc strandjáról, sőt, akár egy gyönyörű tengerpartról is dolgozhat.
A távmunkának számos előnye van, de persze néhány hátránya is akad. Nézzünk néhányat!
Előnyök:
- Az otthoni, nyugodt, megszokott környezet ideális esetben elmélyültebb, hatékonyabb munkavégzést tesz lehetővé, mint például egy open office. Az alkalmazott gyorsabb, pontosabb, szervezettebb munkára képes, ami jótékony hatással van a vállalkozás profitabilitására is, hiszen a csapattagok egységnyi idő alatt több feladatot képesek elvégezni vagy ugyanazt a feladatot kevesebb idő alatt.
- Home office esetén nem kizárólag a munkáltató dolga, hogy gondoskodjon a dolgozó jóllétéről. Erre nyilvánvalóan nincs is fizikai lehetősége. Mindez azt jelenti, hogy azon a napon az alkalmazott teremti meg a feltételeit a munkavégzésnek, ő gondoskodik a munkavégzés helyszínéről, választja ki a szükséges bútorokat, széket, asztalt, lámpákat, kötteti be az internetet és biztosítja az étkezést önmaga számára. Nyilván vannak jogszabályi kötelezettségek a munkahelyre vonatkozóan, de a távmunka így is lényegesen költséghatékonyabb, mint a fizikai, irodai jelenlét.
- A virtuális munkavégzés a rendszerek és folyamatok átgondolását igényli, közben szervezeti és egyéni szinten egyaránt csökkenheti a redundanciákat, a konfliktusokat, az „üres” munkaórák számát.
- A távmunka lehetőségének biztosítása ma már döntési faktor a munkavállalók számára, amikor munkahelyet választanak. A fiatalabb generációk tagjai egyre jobban ragaszkodnak ahhoz, hogy munkakörülményeik legalább egy részéről - mikor, honnan és hogyan szeretnék ellátni a feladataikat - maguk dönthessenek. A home office az egyik olyan lehetőség, amely ezt a fajta szabadságot megteremti számukra. Ha belegondolunk a családos kollégák életébe, nekik valójában gyakorta a távoli munkavégzés nyújtja azt a lehetőséget, amivel otthoni és munkahelyi feladataik között jó és termelékeny egyensúlyt teremthetnek. A munkáltató pedig megbízhatóan értékes, hasznos munkaerőre számíthat.
- Azok a dolgozók, akik jól szervezik meg a munkavégzést és valóban hatékonyabban képesek dolgozni, hosszú távon biztosan motiváltabbak, kreatívabbak, ezáltal hűségesebbek is lesznek a távmunka lehetőségét biztosító céghez.
- Időt, pénzt spórolhatunk, valamint környezetünk és kollégáink ezzel járó terhelését is csökkenthetjük a mindennapi munkába járás kiiktatásával. Ha csak félórányira lakik valaki a munkahelyétől, már az is havi 20 extra óra, aminek egy jó részét akár munkára is lehet fordítani. Egyre több helyen a tevékenységgel termelt CO2 számításakor is kedvező a meg nem tett kilométereken megtakarított emisszió, ami a költségek szintjén is kimutatható.
Hátrányok:
- A nem megfelelően összeállított céges távmunka szabályok és a helyzetet rosszul kezelő vezetők koordinálatlan, konfliktusokkal teli munkafolyamatokat hozhatnak létre számtalan hibalehetőséggel. Ahhoz ugyanis, hogy a home office hatékonyan működjön, elkötelezett, de legalábbis együttműködésre hajlandó vezetőkre van szükség, akik kidolgozzák, betartatják és szükség esetén módosítják is a munkahelyen kívüli feladatellátással kapcsolatos rutinokat. A szükséges munkafolyamatok megalkotása, beüzemelése érdekében külső szakértő is bevonható, ami ugyan költség és idő, de jellemzően gyorsan megtérülhet.
- A home office engedélyezése esetén a megfelelő informatikai és információs rendszerekkel kell rendelkeznie a vállalkozásnak, illetve emellett a biztonsági rend és keretrendszerek kialakítása is szükséges, hogy mind a munkatársakat, mind a céges adatokat, eszközöket megfelelően védjék az esetleges behatolóktól, kibertámadásoktól, gondatlan vagy váratlan helyzetektől, amelyek kockázata megnövekedhet, tehát feltétlenül kezelni kell.
- A hosszú időn keresztül egymással személyesen nem találkozó munkatársak elidegenedhetnek egymástól, a csapatkohézió csökkenhet, ezért home office esetén különösen ügyelni kell arra, hogy a kollégák egymáshoz fűződő kapcsolata kiépülhessen és kellően szoros maradjon.
- A közösségben szunnyadó kreatív szinergiákat érdemes kiaknázni, ha nem is napi rendszerességgel, de valamilyen tervezhető gyakorisággal, például a projekteket indító, személyes jelenléttel zajló workshopokon (aminek ugye helyszíni és utazási költségei is vannak). Biztosíthatunk ennél spontánabb lehetőségeket is: a napot kezdő vagy záró online kávézás/teázás/borozás a pandémia idején igazán elterjedté vált és a kollégák közötti telefonos, chat kapcsolatokra is érdemes áldozni.