Amikor tartalommarketingben gondolkodunk, fontos, hogy a jól megírt, hasznos, keresőoptimalizált szövegek mellett figyelmet szenteljünk a vizuális megjelenésnek is. A képekkel ellátott szöveges tartalmak sokkal több látogatót vonzanak, a fotók segítenek értelmezni az olvasottakat. Lássuk, honnan szerezhetünk igényes, jó minőségű képeket és mire figyeljünk ezek felhasználása, szerkesztése során! 

Régi bölcsesség -és a mai világban, amikor a vizualitás rendkívül fontos, különösen igaz-, hogy egy jó kép többet mond ezer szónál. Agyunk sokkal gyorsabban dolgozza fel a képeket, mint a szöveget, ezért a figyelem felkeltésében és az üzenet átadásában jelentős előnnyel indulunk, ha az írásunkat vizuálisan érdekes, tartalmában releváns fotóval is megtámogatjuk. Felmérések bizonyítják, hogy az internetezők több időt töltenek képek és videók nézésével, mint szövegek olvasásával és jóval tovább és pontosabban emlékeznek arra a cikkre, amihez egy jó kép is volt az oldalon. 

Ahogy az írott tartalomnál, úgy a képeknél is oda kell figyelni arra, hogy a színvonal mindig egységes legyen. Ne használjunk rossz minőségű, rosszul megkomponált képeket, erőltetett asszociáción alapuló vagy láthatóan gyenge minőségű „házi barkács” fotókat. Egy rossz kép többet árt, mintha semmivel sem illusztrálunk egy hosszú szöveget. Ugyanakkor tanulható a fotózás és lehetnek olyan tartalmak, ahol jól fényképező kolléga, családtag, ismerős bevonásával ügyesen lehet a tartalmat fejleszteni. Tipikusan ilyenek az egyes műveleti fázisokat, rétegrendeket, stb., bemutató képsorozatok, ahol a fényképezés fő szabályainak ismeretével és betartásával már hasznos és vállalható tartalmat kreálhatunk. Ezen a téren is javasolt nyitott szemmel járni és böngészni, közben pedig figyelni, hogy más vállalkozások milyen megoldásokkal élnek, hogy eltanulhassuk a jó gyakorlatokat.

Képet a képraktárból
A legtöbb vállalkozásnak nincs pénze arra, hogy megfizessen egy profi fotóst, többségünk pedig nem éppen egy Robert Capa vagy Móricz-Sabján Simon. De akkor honnan vegyük az illusztrációt? Az interneten, például a Google képkeresőjével fellelhető fotók nagy többsége szerzői jogvédelem alatt áll, így ezeket nem használhatjuk a szerző vagy a jogtulajdonos kifejezett engedélye nélkül. A megoldást az úgynevezett stock fotók jelenthetik. A stock fotók adott témákban előre elkészített illusztrációk, amelyeket képügynökségek adatbázisából választhatunk ki témakörök, kulcsszavak alapján. (Innen az elnevezés is: a stock, vagyis angolul raktár arra utal, hogy egy-egy témában számos képi illusztrációt találunk.) 

Vannak fizetős és ingyenes képletöltést biztosító stock fotó oldalak. Előbbire leginkább ott van szükség, ahol nagy mennyiségben és rendszeresen használnak képeket: például médiumoknál, marketing ügynökségeknél, nagyvállalatoknál. Ilyen fizetős stock fotó oldal például a Getty Images vagy a Shutterstock. A kisebb vállalkozásoknak általában bőven elegendő az ingyenes stock fotó oldalak kínálatából böngészni. Ilyen például a Pixabay, a Pexels, vagy a Pikwizard.

Használjunk képszerkesztőt!
Amint megvan a megfelelő fotó, előfordulhat, hogy szerkesztenünk kell (különösen akkor, ha saját képet használunk), méretre igazítani, megvágni, esetleg valamilyen filtert, effektet tenni rá, amivel az oldalunkhoz tudjuk igazítani a képeket. Az online letöltött, ingyenes stock fotók mellé olyan online, ingyenes képszerkesztőket is találunk, amelyek kellően felhasználóbarátok ahhoz, hogy különösebb képzettség nélkül is elboldoguljunk velük. Ilyen például a Canva, a Figma, a BeFunky vagy az iPiccy. Ezek ingyenes elérhető verziói tudnak annyit, amire egy átlagos vállalkozásnak szüksége lehet a honlapja vagy közösségi oldala illusztrálásához, de ha szükségét érezzük, különféle díjcsomagokkal további funkciókat, professzionális képszerkesztési lehetőségeket is igénybe vehetünk. 

Optimalizáljunk keresőre!
A képek felhasználása során ugyanolyan lényeges a keresőoptimalizálás, mint a szöveges tartalmak esetében. Mivel a Google algoritmusai nehezebben igazodnak ki a fotókon, mint az írott szövegen, fontos, hogy segítsük a működésüket. A keresőoptimalizálás a képek mentésekor használt fájlnévnél kezdődik: a fájlnevet úgy kell megválasztani, hogy minél beszédesebb legyen, minél többet áruljon el abból, mit ábrázol a fotó. Ügyeljünk a megfelelő formátumra (ez általában a jpeg, de nem feltétlenül, terjed pl. a png is), és a képméretre (a szükségtelenül nagy méretben feltöltött fotók lassítják az oldalt, és ezzel rontják a felhasználói élményt, míg a kicsikék ódivatú, elavult hatást keltenek).

A fotókhoz adjunk képaláírást: ez segíthet értelmezni a képen látottakat, de ki is emelhetünk így egy fontosabb gondolatot a szövegből. A képeken magyarázó feliratokat és jelöléseket is elhelyezhetünk, így összetettebb tárgyak is jól elmagyarázhatók. A képaláírásokban is használjuk azokat a kulcsszavakat, amik alapján szeretnénk, ha egy internetes keresés során a mi oldalunkat adná ki az elsők között a Google. Ne feledkezzünk el a megfelelő kulcsszavak használatáról a cím mező és az alt szöveg kitöltésénél sem. A cím mezőbe írt szöveget akkor látjuk, amikor egy keresés során kiadott kép fölé visszük az egeret, míg az alt szöveg akkor jelenik meg, ha a kép valamiért nem tölt be az oldalon. Amellett, hogy mindkettőnek önmagában is megvan a haszna, hiszen segítik a látogatók eligazodását, informálását, a keresőoptimalizált működéshez is nagyban hozzájárulnak. Érdemes lehet angolul és a célcsoportjaink nyelvein is feliratozni a képeket, hogy mindegyik kereső kör számára elérhetőbbé, egyben érthetővé tegyük a tartalmainkat. A kép alapú online keresésekben jelentős a felfutás az utóbbi években – egyre jobbak a keresők ezen a téren és a fogyasztó közönség is szívesen választ a releváns és jó képek alapján találatot.