A személyes márkának a cég építésében és a vállalkozás sikerességében egyaránt jelentős a szerepe. A személyhez fűződő emlékezetes szakmai akciók, hiteles megnyilvánulások és más egyedi jegyek kombinációja tudatos tervezéssel – és az internet segítségével – ütős marketingfegyverré tehetők. 

Valójában szakmától és életkortól függetlenül mindannyian rendelkezünk személyes (én-) márkával. Ez a fogalom egyesíti mindazokat az egyedi, könnyen felismerhető, emlékezetes és jó esetben hiteles jegyeket, amelyek megkülönböztetnek a többi szakértőtől, más munkavállalóktól vagy cégvezetőktől a piacon. Az énmárka az addig elért eredményeinken alapuló ígéret. Az, amit akkor mondanának rólunk, amikor nem vagyunk jelen. Mindaz, amit a szakmánkról gondolunk és ahogyan a partnereinkkel, versenytársainkkal, csapatunkkal bánunk. Az internet kínálta olcsó, gyors és könnyen használható lehetőségek révén ma már egyre többen építik és fejlesztik tudatosan énmárkájukat. A saját honlap, a közösségi oldalak, a LinkedIn vagy éppen a Twitter használata sokat segíthet, de a siker alapja az elkötelezettség és a hosszú távú tervezés. 

Korántsem kell mindenkinek tudatosan és időt, energiát befektetve építenie a digitális világban az énmárkáját. Egy tucatnyi embert foglalkoztató bútorgyártó cég vezetője, akihez folyamatosan dőlnek a megrendelések, elérhetőségei pedig szájról szájra terjednek, nyilvánvalóan kevésbé szorul most rá erre az eszközre, mint egy olyan kommunikációs cég projektvezetője, akivel szemben egyébként is alapkövetelmény, hogy aktív legyen a Facebookon és rendszeresen megjelenjen a szakmai konferenciákon. Egy mikro- vagy kisvállalkozás vezetőjének nap, mint nap rengeteg területen kell egyszerre megfelelnie. Közülük azoknak érdemes tudatosan személyes brandépítésbe fognia, akik a bevételekben is jelentkező eredményt remélhetnek ebből vagy akik szívesen megmutatnák magukat és megvitatnák másokkal azt, amit a szakmájukról gondolnak. 

A személyes márka építése hosszú távú folyamat, ami tudatosságot, tervezést, elkötelezettséget igényel. A legfontosabb, hogy meghatározzuk azokat a valós értékeket, különleges jegyeket, amelyek segítségével tartósan vonzóvá és emlékezetessé válhatunk. Miként a termékfejlesztésnél és a marketingnél, itt is érdemes pontosan meghatározni a célcsoportunkat és arra koncentrálni. Az énmárka építésének azonban -és ezáltal az általunk fontosnak vélt értékek közvetítésének- a napi rutinunk részévé kell válnia. Ez azért fontos, mert az önmagunkról kialakított pozitív képet egyrészt könnyű lerombolni, másrészt az a felgyorsult mindennapi kommunikáció miatt gyorsan a feledés homályába vész és amennyiben jól dolgoztunk, akkor a környezet is elvárja, hogy megfeleljünk, személyesen is ráerősítsünk a felépített képre. 

A márkaépítés során fontos, hogy bekapcsolódjunk a szakmai fórumok működésébe, legyen szó konferenciákról, vitaestekről, vagy klubokról vagy akár online fórumokról, esetleg indítsunk blogot vagy osszunk meg videós tartalmakat az olyan felületeken, ahol a célközönségünk is elérhető. Érdemes minél több személyes szakmai ismeretséget kötni és persze lehet külön stílust is felvenni, egyedinek lenni, mint Steve Jobs a fekete garbójával vagy Knézy Jenő a Jó estét, jó szurkolást! beköszönésével. Fontos, hogy figyeljünk a márkánkra, vagyis legyünk hitelesek (sose állítsunk valótlanságot) és lehetőleg kerüljük a megosztó tartalmakat és a trágár megnyilvánulásokat.  

Egy sikeres énmárka nemcsak azért hasznos, mert így az ember gyakrabban szerepelhet szakértőként a médiában vagy akár előadóként a szakmai fórumokon. Akinek a neve (el)ismertebb és jobban forog, egyértelmű előnyben van a piacon vagy amikor partnereket, befektetőket keres. Személyes brandünk semmire nem garancia, de mindenképpen lépéselőnyhöz juttat. A közösségi oldalakon és más fórumokon szerzett kommunikációs tapasztalat és felépített közösség abban is segít, hogy szükség esetén bármilyen (lehetőleg a márkánkhoz illő) üzenetünket könnyebben, gyorsabban oszthassuk meg széles körben.