Egyéb

A siker kulcsa az alkalmazkodás

Turbulens gazdasági korszakokban különösen fontos, hogy a cég minél gyorsabban, zökkenőmentesebben és hatékonyabban alkalmazkodjon a folyamatosan változó piaci körülményekhez. Felsoroljuk a legfontosabb tényezőket, amelyek egy kis- és középvállalkozás életét megkönnyíthetik, akár egy gazdasági válságban, recesszió idején is.

Az ügyfelek viselkedésének mélységi ismerete
Várhatóan hogyan reagálnak majd az ügyfelek, vevők, vendégek egy-egy intézkedésre? Visszafogják költéseiket vagy éppen ellenkezőleg, felvásárlásba, pluszfogyasztásba kezdenek? Milyen gyorsan és drasztikusan fognak reagálni? Meddig tart majd, mire elül a pánik? Mi az az árszint, aminél jelentősen visszaesik a kereslet? Milyen szolgáltatás megvonásánál pártolnak át a konkurenciához? - Aki ezekre a kérdésekre részletes, célcsoportspecifikus választ tud adni, az jól tudja szolgáltatásait, kínálatát az átalakuló lehetőségekhez igazítani.

Mit várnak a munkatársak?
Mire van szükségük a kollégáknak egy esetlegesen nehezedő gazdasági helyzetben (például amikor megugrik az infláció, növekszik a munkaterhelés, számos bizonytalanság merül fel és ezzel erősödik a napi stressz)? Mit tehet a munkáltató szóban, tettben és a juttatások terén, hogy támogassa, jól orientálja a munkatársait? Hogyan motiválhatók ők sikerrel a változó környezetben?

A gyors reagálás kulcsfontosságú
Szinte mindegy, milyen külső körülmény forgatja fel a kisvállalkozás életét és mindennapjait, a legfontosabb az, milyen gyorsan és hitelesen reagál erre a szervezet, különösen annak vezetése. Természetesen nem ad hoc válaszokról van szó, hanem a körülmények megismerése és elemzése után hozott, megalapozott változtatásokról. Ilyen nehéz és komplex helyzetekben csak kevesen tudnak ösztönösen jó irányokat választani, tartósan jó döntéseket hozni.

Komfortzónán kívüli válaszok
Bizonyos helyzetekben vezetőként érdemes és kifejezetten üdvös olyan reakciókon is elgondolkodni, amelyek addig szóba sem jöhettek. Nem törvényszerű, de esetenként a legnagyobb hatékonyságnövekedést, legjobb megoldást hozó lépések kívül esnek az adott vezető vagy a vállalkozás addigi komfortzónáján. Elég, ha az ember visszagondol, hány olyan cég állt át a koronavírus-járvány alatt teljesen online működésre sikeresen, ahol azt addig elképzelhetetlennek, a vállalati kultúrával abszolút szembemenőnek hitték. 

Ne a pánik döntsön!
Pszichológiai és vezetéselméleti alapvetés, hogy sem az egyén, sem a szervezet nem képes racionális, kellően megfontolt döntéseket hozni, amikor a pánik az úr. Azokat a kivételes - és az üzleti életben rendkívül ritkán előforduló - eseteket leszámítva, amikor valakinek konkrétan az élete a tét, nem érdemes hirtelen, drasztikus lépéseket foganatosítani. Meg kell várni azt a pillanatot, amikor mind a vezetők, mind a szervezet tagjai képesek pár lépéssel hátrébbról szemlélni az eseményeket és objektívebben megítélni a történéseket, illetve meghatározni a szükséges akciók sorrendjét. Az észérvek csak akkor hallhatók, amikor a felfokozott érzelmek már kordában tarthatók. 

Korrekt és gyors információáramoltatás
Minden helyzetben megtérül az eseményekkel kapcsolatos információk megfelelő formában történő közlése a környezettel - munkatársakkal, partnerekkel. Mi történt? Hogyan hat ez a cég működésére? Mit okoz ez a változás és milyen lépésekre kényszerül a szervezet miatta? Hogyan érinti mindez az együttműködést? - Fontos, hogy az érintettek mindig tisztában legyenek a fenti kérdésekre adott helyzetspecifikus válaszokkal. Az őszinteség ugyanis nem csak megtérül hosszú távon, de az alkalmazkodás folyamatát is megkönnyíti a megváltozott helyzet minden szereplőjének.