A munkahelyi öltözködés szabályai
Bár egységes szabály arra, hogy mit kell viselni a munkahelyen, nemigen létezik, a vállalkozásunkban – profiltól függően – néhány alapelvet mindenképpen lefektethetünk azzal kapcsolatban, hogy az egyes üzleti szituációkban vagy a hétköznapi tevékenység során mi az alkalmazottaktól elvárható, illetve nem illendő ruházat.
A multinacionális nagyvállalatokra jellemző ruházati-viseleti szabályokhoz képest a mikro-, kis- és középvállalkozások esetében is lehetséges olyan, általános szabályokat felsorolni, amelyek a munkahelyi öltözködéssel kapcsolatos elvárásokról szólnak. Alapvetően mindenütt más és más az elfogadott norma, amely igazodik a cég profijához, a fő tevékenységgel kapcsolatban kialakult, gyakorlati munkakultúrához. Néhány fontos szempontot minden esetben érdemes figyelembe venni, amelyek segíthetik a vezetőket – és főként a vállalathoz belépő új munkatársakat – abban, hogy ne kerüljenek kellemetlen helyzetbe egy megbeszélésen vagy partnertalálkozón.
Kimondani, leírni, megszabni
Jellemzően az üzleti etikett, a vezetők és a cég hagyományai határozzák meg, melyek lehetnek az elfogadott viseletek egy munkahelyen. Azoktól az esetektől eltekintve, amikor például a munkavédelmi jogszabályok egyértelműen meghatározzák a viselendő védőeszközöket – például sisak, arcmaszk, ólombetétes bakancs, overall, kesztyű –, gyakran a munkahelyi kollektíva vagy a helyi kulturális szokások az irányadók az öltözködési szabályok kialakításában.
Nincs abban semmi meglepő, ha más a divat egy jórészt home office-ban működő, szoftverfejlesztő cégnél és például egy alapvetően a környéken személyes szolgáltatást nyújtó, szervizelő kisvállalkozásnál. Nem csak a tevékenységi kör és az ügyfelek, illetve a földrajzi működési terület, de a munkatársak életkora, anyagi lehetőségei is meghatározók lehetnek ebben a kérdésben. Az idősebb generáció tagjai általában jobban kedvelik a formálisabb öltözéket, míg a fiatalok lazábbak, akiknek egy része ráadásul kifejezetten az önkifejezés eszközeként tekint a ruházkodásra – kivéve persze a kivételeket, mindkét csoportban.
Éppen ezért érdemes akár írásban is lefektetni azokat az alapelveket, amelyek betartását a munkáltatók elvárják az adott munkahelyen. Ezek a keretek nagyban segítik például egy frissen érkező, új alkalmazott beilleszkedését a kollektívába, nem mellesleg pedig elkerülhetővé teszik a kínos, zavarba ejtő szituációkat a munkavégzés során.
A koszos, a szakadt, a kihívó, a megbotránkoztató
Bár nem létezik általános szabály arra, hogy mit kell viselni, néhány alapelvet tanácsos lefektetnünk azzal kapcsolatban, hogy milyen ruházatot nem illik hordani a munkahelyen. Például:
- A szakadt, kopott, foltos, láthatóan szennyezett ruhadarabokat nem illik és nem is szokás viselni a munkahelyen.
- Nők számára kerülendő a kihívó, provokatív, a másik nem figyelmét a munkáról elterelő felsők, szoknyák, nadrágok viselete az irodában. Ide tartoznak például az extrém módon kivágott, átlátszó, túl rövid vagy például strandra, szabadidős tevékenységre való ruhadarabok is.
- Nem igazán valók a munkahelyre a csillámos, csillogó, flitteres, agyondíszített, alkalmi vagy túl harsány szettek sem.
- Ugyanez igaz a nem hétköznapi viseletekre, például a szórakozóhelyekre, estélyekre, színházba szánt darabokra – jellemzően ezek nem illenek a hétköznapi, munkahelyi helyzetekbe.
- Ha csak nem sportvállalkozásról, edzőtermi szolgáltatásról van szó, az esetek meghatározó többségénél melegítőnadrágot vagy kinyúlt, kapucnis felsőket, izompólót, harsány, feliratos ruhadarabot vagy mezt sem illendő felvenni a munkába.
- Különösen multikulturális csapatban érdemes ügyelni arra is, nehogy olyan jelképekkel, feliratokkal, ábrákkal díszített ruhát vegyen fel valaki, ami sérti a más vallású, nemzetiségű vagy anyanyelvű munkatársak, ügyfelek érzékenységét. Ugyanígy, érdemes megfontolni a politikai-világnézeti álláspontunkat hirdető viselet kerülését is a munkavégzés során.
Irodán kívül
Ha már megszülettek az öltözködés belső szabályai, érdemes iránymutatást adni a munkatársaknak arra vonatkozóan is, hogy mi az elvárt dress code
- a külső partnerekkel való találkozókon,
- az ügyfelekkel, vevőkkel, vendégekkel történő személyes kapcsolattartás során,
- áruszállításkor, házhoz rendelés teljesítésekor, otthoni javító szolgáltatásnál, illetve
az olyan vállalati, formális és informális rendezvényeken, mint a céges karácsony, a családi nap, Mikulás ünnepség, vagy a cég által szervezett továbbképzés, konferencia.