Segít kommunikálni, kiváló marketingeszköz, céges alapértékeket közvetít a külvilágnak és akár a potenciális munkatársak számára is vonzó lehet - egy jól megtervezett vállalati arculat sokat hozhat a konyhára. Íme, a tervezés legfontosabb paraméterei!

A vizualitás talán még sosem bírt akkora jelentőséggel, mint ma, főként az online térben. Képek, logók, villódzó szabadtéri reklámok, videók, gif-ek, bannerek, emotikonok között élünk és dolgozunk. 
Egy egyedi, vonzó, különleges vállalati arculat kialakítása és következetes alkalmazása számos előnnyel jár. Egyrészt megkülönböztethetővé teszi a céget a versenytársaktól, másrészt jobban bevésődik az emberek, meglévő és potenciális ügyfeleink emlékezetébe. Nem mellesleg az arculati elemek már azelőtt segíthetnek kommunikálni a vállalat alapértékeit, hogy egyetlen szó is elhangzana ezekről.
Az arculat tehát kitűnően alkalmazható öndefiniálásra, az ügyfelekkel, partnerekkel való kommunikációra és marketing célokra is. Egy dinamikus, fiatalos, ugyanakkor igényes és innovatív design akár a potenciális munkavállalókra is vonzó hatással lehet. 

A vállalati arculat alapvető részei:

  • logó,
  • honlap,
  • céges social media felületek,
  • e-mailek végén található aláírás,
  • névjegykártya,
  • céges levélpapír, boríték, mappák,
  • bélyegző,
  • táblák, plakátok, molinók, ügyféltájékoztatók

És természetesen - ha van - ide tartozhat a

  • munkaruha,
  • céges járművek,
  • szóróajándékok, 
  • szórólapok, reklámanyagok, valamint a
  • kabalaállatok is

Az arculattervezés megkezdése előtt mindenképpen fontos összegyűjteni a célokat:

  • milyen célcsoportnak, mit akar a vállalkozás kommunikálni, 
  • milyen felületeket használna ehhez, és 
  • mekkora költségvetés áll a rendelkezésére rövid, közép és hosszú távon. Utóbbi szükségképpen meghatározza azt is, hogy a fenti listából hányféle elemet lehet bevonni, legyártani az arculati szabályoknak megfelelően. 

Ahogy minden projekt előtt, érdemes ilyenkor is több arculattervezéssel foglalkozó cégtől árajánlatot kérni és végignézni, melyik milyen szolgáltatásokat, esetleges későbbi változtatásokat – „ráncfelvarrásokat” – foglal magában. Van-e köztük olyan szolgáltató, aki kifejezetten sok tapasztalattal rendelkezik abban az ágazatban, szektorban, ahol a saját cégünk működik? Milyen más referenciákkal rendelkeznek? 
A szakmai tudás mellett az arculattervezők kommunikációs készsége, elérhetősége, ötletgazdagsága és természetesen az ár is kulcsfontosságú. 
Az első találkozó előtt érdemes összegyűjteni néhány olyan konkurens cég anyagait – hirdetések, reklámanyagok, honlapdesign –, amelyeknek az ötletét és kivitelezését pozitív vagy éppen negatív példának tartja a megbízó. Nem árt elgondolkodni azon is, melyek azok a színek, alakzatok és motívumok, amelyeket valamilyen formában szeretnénk szerepeltetni az arculati elemek között és melyeket kerülnénk el. A megrendelőnek javasolt felkészülnie abból is, hogy az arculat tervezőjének be tudja mutatni a vállalkozását, annak fontos erősségeit, jellemző megjelenéseit, ügyféltípusait és munkáit, hogy ezek ismeretében induljon meg az ötletelés.
Fontos dönteni abban a kérdésben is, hogy az offline és az online elemekre milyen arányban tud/akar a vállalkozás pénzt fordítani.
Az első egyeztetések után a legtöbb arculattervező elkészíti az első látványterveket, amelyek közül választhat a megbízó, majd a kiválasztást, illetve a kért módosításokat követően készül el a nyomdai kivitelezést is lehetővé tevő végső verzió. 

A cégek zöme az arculati elemeket rendszeres időközönként frissítteti, újratervezteti, megváltoztatja. Ennek oka lehet, hogy a vizuális trendek, divatok is változnak, esetleg a cég új célcsoportokat szemel ki magának vagy a már meglévő ügyfelek igényei változnak meg érzékelhetően és az adott vállalat ehhez szeretne alkalmazkodni.